Flere flyselskaber nøjes ikke kun med at snakke om grønne tiltag og skære ned i deres CO2 belastning. De gør også noget konkret ved det.
SAS har f.eks. længe tilbudt sine passagerer, at de kan betale lidt ekstra for billetten og på den måde gøre deres flyvetur CO₂ neutral.
Nu vil Lufthansa gå et skridt videre:
Ud over, at kunderne kan købe sig en klima-rigtig samvittighed, vil Lufthansa markere de pågældende passagerers sæder med tydelige grønne labels.
Alle i flyet skal kunne se, hvem der flyver med miljøet in mente – og hvem ikke. Passagererne skal dog selv kunne bestemme, om vedkommende vil reklamere med sit grønne bidrag.
Markeringerne er led i en omfattende markedsføring, som Lufthansa vil køre i 2022. Den omfatter også en stærkere satsning på klima-rigtige brændstoffer (SAF). På linie med bl.a. SAS og Air France / KLM.
Lufthansa er i dag Europas største kunde for syntetiske brændstoffer og den tredje-største i verden. Disse brændstoffer, der også kaldes for ”e-fuels”, kan bl.a. udvides af CO₂ og brint.
Dertil kommer flere og flere investeringer i bio-initiativer, hvor en procentdel af brændstoffer kommer fra f.eks. af affald fra landbruget og husholdninger.
Forleden sikrede Lufthansa sig ekstra forsyninger af SAF brændstof for 250 millioner dollars. En stor del af udgifterne må flyselskabet bære selv, fordi kun en lille del af passagererne køber sig til CO₂ kompensation via flybilletten:
”Stadig flere af vores firmakunder interesserer sig for den klima-venlige form for forretningsrejser og luftfragt,” meldte Lufthansa ud i en pressemeddelelse fra lige før weekenden.
Lufthansa nævnte ved samme lejlighed nogle af selskabets grønne storkunder. Det er f.eks. forsikrings-selskabet AXA og konsulent-firmaet Kearney. Hos fragt-kunderne er det DB Schenker og Kühne+Nagel.
De grønne tiltag er ikke helt billige for kunderne. Hvis man f.eks. vil udligne CO2 belastningen med SAF brændstof, gør det billetprisen 43 euro dyrere på bare en kort flyvetur fra Frankfurt til Hamborg.
EU stiller krav om en grønnere fremtid til alle flyselskaber, der vil operere over Europa: Frem til 2025 skal to procent af flybrændstoffet komme fra biomasse. I 2030 skal det være fem procent, i 2035 så være 20 procent, i 2040 mindst 32 og i 2050 over 63 procent.
Frem til 2035 forventer Lufthansa at få mer-omkostninger på mellem 15 og 20 milliarder på grund af EU-kravene, der er formuleret i klima-pakken ”Fit for 55”….
(Indledningsfoto til artiklen: Lufthansa)
Skriv et svar