Elektriske fly slæber rundt på flere myter.
En af dem er, at de ikke kan flyve særligt langt på grund af batterierne – og de er tunge at løfte op fra jorden. Indtil videre holder denne myte stik.
Den anden er, at elektriske fly ikke kan flyve lige så hurtigt som benzin-drevne. Muligvis er det korrekt, men Rolls-Royce har netop bevist, at det ikke nødvendigvis bliver tilfældet.
Rolls-Royce bygger ikke kun luksus-biler til millionærer. En andel del af den britiske koncern er specialist i flymotorer og en af verdens store på den front.
Helt tilbage til anden verdenskrig, hvor bl.a. den berømte Spitfire jager fløj rundt med en Merlin motor fra Rolls-Royce.
Netop Spitfire kunne godt se ud til at være det design-mæssige forbillede for det nye Rolls-Royce ”Spirit of Innovation”, der satte nye verdensrekorder for elfly i den forløbne uge.
Det slanke fly nåede op på en topfart af 387,4 miles, hvilket svarer til ca. 717 kilometer i timen. Det er ikke meget under den typiske march-hastighed på moderne passagerfly på de korte og mellemlange distancer.
Dermed har Rolls-Royce ikke bare skabt det hurtigste elfly, men det hurtigste elektriske køretøj overhovedet her på jorden.
Ifølge den britiske motor-fabrikant kan Spirit of Innovation være med til at vise vejen til fremtidens klima-rigtige og forureningsfri luftfart.
Batterierne, som Rolls-Royce anvender, er de samme, der sidder i mange af de flyvende taxier, som bliver præsenteret i disse år.
Som alle andre venter Rolls-Royce på et gennembrud i batteri-materialer, der også vil være vigtigt for at øge elbilers rækkevidde på en opladning.
Batterierne skal først og fremmest blive lettere. I forbindelse med fly er vægten meget mere kritisk end i elbiler, der kører på jorden. Hvis batterierne vejer så meget som i dag, bliver der ikke plads til mange passagerer i et elfly….
(Indledningsfoto til artiklen: Rolls-Royce)
Skriv et svar