Her sidst på året er det helt almindeligt, at vi mindes personligheder, der døde i løbet af året. Disse oversigter ser vi på tv, i aviser og naturligvis online.
I stedet for mennesker vil jeg på denne blog huske på flyselskaber, som ikke overlevede Corona pandemien.
For et år siden havde luftfarts-analytikere og bosser fra flere store flyselskaber travlt med at forudse en massedød i branchen her i 2021.
Helt så slemt kom det ikke, selvom 12 lukkede flyselskaber da er mange. De mest kendte er danske Great Dane Airlines fra Aalborg – se artiklens indledningsfoto – og Italiens nationale flyselskab Alitalia.
At tingene ikke blev værre, skyldes nok, at sommeren 2021 blev rigtig god. Den nåede ikke op på niveau med før Corona, men efter en katastrofal vinter var al fremgang en god nyhed.
Med fremkomsten af den nye Omikron variant kan korthuset dog nemt falde sammen igen. De første rejse-restriktioner er indført, og adskillige flyselskaber aflyser afgange i stor stil efter nytår.
Derfor kan 2022 hurtigt vise sig at blive endnu mere blodigt for flyselskaberne end 2021. Spørgsmålet er nemlig, om de fortsat kan regne med direkte statsstøtte og hjælp til at betale ansattes lønninger med.
På et eller andet tidspunkt mister regeringerne tålmodigheden, hjælpepakker udløber, og flyselskaberne skal lære at stå på egne ben igen. Så kommer den store test.
Ifølge flyselskabernes internationale branche-organisation IATA vil 2021 højst nå op på 40 procent af passager-niveauet fra før Corona. Det vil så koste flyselskaberne et underskud på tilsammen 52 milliarder dollars.
Her er de 12 flyselskaber, der forlod himlen i 2021:
- Great Dane Airlines
- Alitalia
- Montenegro Airlines
- Air Antwerp fra Belgien
- Air Namibia
- Stobart Air fra Irland
- Orange 2 Fly fra Grækenland
- Blue Panorama fra Italien
- Sky Regional fra Canada
- Ethiopian Mozambique
- Meer Express fra Tyskland
- ITA fra Brasilien
(Indledningsfoto til artiklen: Great Dane Airlines)
Skriv et svar