Corona pandemien har ikke kun været en katastrofe for den civile luftfart. Et par enkelte fordele har de seneste to års periode også haft.
Den ene fordel er, at luften har været mindre forurenet på grund af de færre fly. Kig bare op på himlen og opdag, at de velkendte kondens-striber har været næsten borte.
Den anden fordel er, at langt færre mennesker er kommet til skade og dræbt på flyrejser end normalt. Med få fly på vingerne er antallet af ulykker også små.
I 2021 døde således 75 procent færre ved flystyrt og uheld i lufthavne end normalt. 168 for at være mere præcis mod 673 i gennemsnit over de seneste 25 år.
Det har tyske Jet Airliner Crash Data Evaluation Centre (JACDEC) regnet ud. Konsulent-firmaet med base i Hamborg har speciale i at analysere uheld og ulykker med fly, der vejer over 5,7 tons eller har mere end 19 sæder.
Ifølge JACDEC skete årets mest alvorlige flyulykke i Indonesien for næsten præcist et år siden, hvor en Boeing 737-500 fra Sriwijaya Air styrtede ned med 62 mennesker ombord den 9. januar.
Den største risiko for at opleve en flyulykke ligger i øjeblikket på de regionale ruter, fordi mange langdistance afgange fortsat er aflyst eller skåret ned til et minimum.
Syv af 18 registrerede flyulykker med dødsfald i det seneste år er foregået i Rusland. Mellemøsten havde ikke et eneste alvorligt uheld, mens Vesteuropa kun havde ét. Det skete under en flyvning med faldskærms-udspringere over det tyske vadehav.
JACDEC har opdelt de heldigvis få flyulykker geografisk og viser deres procentvise fordeling:
- Rusland – 43,5 procent
- Asien og Stillehav – 39,3 procent
- Afrika – 11,9 procent
- Nordamerika – 3,0 procent
- Latinamerika – 1,8 procent
- Europa – 0,6 procent
- Mellemøsten – 0,0 procent
De tyske sikkerheds-konsulenter gør opmærksom på, at mange af de 671 registrerede ulykker sidste år ramte fragt-, test-, special- og overførsels-flyvninger.Luftfarten oplever desuden en stigning i passagerer, der ikke vil overholde skærpede regler i forbindelse med Corona.
Disse såkaldte ”unruly passengers” angriber medrejsende og kabine-personale – ofte fordi de har drukket spiritus i større mængder og har set sig sure på krav om mundbind osv. Især i USA har denne type passagerer været et problem.
Totalt set rejste kun halvt så mange med fly i 2021 som normalt, fortæller flyselskabernes branche-organisation IATA. Sidste år var det 2,3 milliarder på verdensbasis mod 4,5 milliarder i 2019….
(Indledningsfoto til artiklen: Jean Louis Servais / Pixabay)
Skriv et svar