En ting er, at det kan være svært at fylde sine fly op med passagerer, fordi de er bange for at rejse på grund af Corona risikoen.
Noget andet er, at man kan blive tvunget til at gennemføre op til 18.000 afgange med tomme fly for at overholde groteske EU-regler.
Ikke desto mindre er det, hvad Lufthansa er bange for at skulle her i vinter. De unødvendige flyvninger er vildt kostbare, men et krav fra marts.
Da kræver EU nemlig, at flyselskaberne skal gennemføre 64 procent af deres afgange, hvis de ønsker at beholde deres start- og landings-rettigheder i lufthavnene.
I lufthavns-sprog kaldes de for ”slots”. De er en slags p-pladser, som der normalt er stor rift om – og som flyselskaberne handler indbyrdes med for store millionbeløb.
”Slots” på de rigtige tidspunkter af dagen er vigtige for at få en flyrute til at løbe rundt. Alle vil gerne have rettighederne om morgenen og aftenen, men der er jo bare ikke plads til alle.
Derfor retter flyselskaberne ind, når de får påduttet selv de mest vanvittige regler. Som f.eks. at sende maskiner afsted helt uden eller med kun meget få passagerer.
Lufthansa frygter, at der kan blive tale om 18.000 tomme flyvninger her i vinter-halvåret. Flyselskabet får nemlig ikke lov til at skære ned i antallet af afgange her i januar og februar, fordi der ikke er passagerer nok til at fylde flyene.
Normalt skal selskaberne gennemføre 80 procent af sine ”slots”, men på grund af Corona er EU-Kommissionen gået med til at sænke til 64 procent. Men så heller ikke længere ned.
”Mens man i næsten alle andre dele af verden har fundet nye og klima-skånende regel-ændringer her under pandemien, vil EU-Kommissionen ikke være med,” siger Lufthansas topchef Carsten Spohr til flere tyske medier.
Eneste undtagelse fra de stramme EU-regler accepteres, hvis flyruten er særligt hårdt ramt af Corona, rejserestriktioner og nedlukninger….
Indledningsfoto til artiklen: Bernswaelz / Pixabay)
Skriv et svar