Vi kender det allesammen fra os selv: Når vi ikke har gjort nogle bestemte ting i et stykke tid, kommer vi ud af rytmen og laver flere fejl end dengang, vi har i toptræning.
For de fleste mennesker betyder det ikke de store ting, men det er straks langt mere alvorligt, hvis det er piloter i passagerfly, som begynder at ruste i deres kunnen.
Ikke desto mindre er det, hvad det store australske flyselskab Qantas har opdaget: To år med Corona og uden daglige flyrutine i cockpittet får piloter til at glemme rutinerne.
Ifølge den australske avis ”Sydney Morning Herald” har Qantas oplevet flere ”tæt på” episoder, hvor piloter har glemt parkerings-bremser eller rodet rundt i flyvehøjde og -hastighed.
Qantas’ kontrollører skal også have opdaget, at omskiftere i flyenes cockpits stod i den forkerte position, og at piloternes obligatoriske tjek af flyets ydre før start ikke blev gennemført grundigt nok. Ting blev ganske enkelt overset, som ellers sidder på rygraden.
Ligesom i andre flyselskaber har Qantas piloter måttet sidde hjemme i uge- eller månedsvis, fordi de fleste flyafgange blev aflyst under Corona.
Ganske vist har piloterne skullet gå til træning i simulatorer for at opretholde deres pilot-licens, men det har ikke altid været nok til at hindre ”rust-angreb”. De lange pauser er ganske enkelt gået ud over piloternes ”kognitive evner”, citerer de australske medier fra en intern Qantas rapport.
Flyselskabet har set risikoen tidligt og har derfor indført specielle ”comeback” programmer til de piloter og det kabine-personale, der ikke har været på vinger længe.
Også hos Qantas kolleger i British Airways (BA) har man taget utraditionelle metoder i brug. Inden BA sætter sine store Airbus A380 fly ind i fast rutefart igen til f.eks. USA, har de trænet i de store maskiner på korte afgange mellem f.eks. London og Frankfurt, hvor man ellers normalt bruger meget mindre flytyper….
(Indledningsfoto til artiklen: Andy Wang / Unsplash)
Skriv et svar