Alle flyselskaber har haft rigeligt med bekymringer, siden Corona dukkede op i Europa for mere eller mindre præcist to år siden.
Grænse-lukninger og rejse-restriktioner har siden været hverdag for flyselskaberne, som enten måtte lade deres maskiner blive stående på jorden eller skære voldsomt ned i antallet af afgange.
Den nye Omikron variant af Corona kunne godt se ud til at sørge for nye mareridt hos flyselskabernes management og ejere.
Forleden meldte SAS ud, at man aflyser 30 procent af sine afgange i resten af januar og i februar. SAS håber så på, at tiderne vender i marts og april.
Endnu værre ser situationen ud for Norges nye lavpris-selskab Flyr, der gik i luften den 39. juni sidste år. Her må man skære næsten 50 procent af sine flyvninger bort i januar og februar.
Ifølge det norske fagmedie ”Flysmart24” råder Flyr i øjeblikket over fem Boeing 737 maskiner. Yderligere et fly skal ankomme her i januar.
Flyr vil bl.a. gå i flæsket på Norwegian, Widerøe og SAS på indenrigs ruter i Norge. Derudover satser Flyr i stil med Norwegian på ruter fra Oslo til populære europæiske destinationer som f.eks. København, Malaga og Nice.
Problemet for Flyr og selskabets konkurrenter er, at publikums lyst til at tage ud at rejse er faldet i takt med, at Omikron har spredt sig hastigt næsten overalt.
Flyselskaberne har alt for mange sæder ledige i deres rutefly, og deres typiske svar er at dumpe priserne voldsomt.
Trends & Travel har i flere artikler beskrevet, hvordan man her i januar kan købe flybilletter til europæiske destinationer til rekord-lave priser.
Helt ekstrem er bl.a, at man kan flyve tur/retur fra Billund til London for bare ni kroner inklusive skatter og afgifter….
(Indledningsfoto til artiklen: Flyr)
Skriv et svar