Næsten halvdelen af den CO₂-udledning, som de ansatte i Region Hovedstaden er skyld i, når de er på tjeneste-rejser, kommer fra flyenes forurening.
Det er alt for meget, og derfor skal der skæres ned i flyrejserne, siger Line Ervolder Christensen (K). Hun er formand for regionens klima- og miljø-udvalg.
For at bremse for forbruget og den store udledning af CO₂ har Region Hovedstaden fra nytår indført et særligt klima-bidrag på 500 kroner på hver flyrejse i tjenesten.
Målet med klima-bidraget er, at afdelinger og personale skal overveje, om det er nødvendigt at tage en flyver, eller om de kan bruge alternativer som f.eks. tog eller deltage i video-møder på deres pc.
Straf-pengene skal bruges til f.eks. at øge andelen af genanvendelige materialer, så Region Hovedstaden kan genbruge flere produkter eller købe elbiler til patienttransporten.
Regionen har opdaget, at det er gået den helt gale vej med CO₂-udledningen i forbindelse med tjeneste-rejser. Fra 2015 til 2019 er klima-belastningen steget med 31,4 procent.
Det nye bidrag er politisk vedtaget i forbindelse med regionens budget-aftale for 2022. Her var partierne bag aftalen enige om, at det er vigtigt, at Region Hovedstaden samlet slet set arbejder stærkere for at reducere sit CO₂-aftryk.
Flyrejser til og fra Bornholm er undtaget fra den nye regel. Det samme er patient-rejser. Bornholm har ikke et klima-venligt alternativ til fly, da hurtigfærgen udleder mere CO₂.
Tjeneste-rejser med fly er den klart største CO₂-udleder, når regionen kigger på alle sine transport-aktiviteter.
I 2019 belastede udledningen fra flyrejser med 5.812 ton CO2. Det svarede til 44,3 procent af den samlede CO₂-udledning fra transport i Region Hovedstaden. Transport står dog kun for én procent af regionens samlede klima-aftryk….
(Indledningsfoto til artiklen: Alexandra Koch / Pixabay)
Skriv et svar