Europas flyselskaber har igen slået motorerne på fuldt bak, efter at den seneste Omikron bølge af virus har sat grænser for menneskers lyst til at rejse.
Det gælder bestemt ikke kun SAS eller Norwegian, men alle flyselskaberne. Ryanair har f.eks. aflyst 55 procent af alle sine afgange i begyndelsen af januar.
I Danmark drejer det sig om cirka halvdelen. Her i januar er 28 af 57 danske Ryanair ruter midlertidigt stoppet.. I februar er det mindst 14.
Andre store lavpris-selskaber som easyJet har skåret ned med 74 procent. Hos spanske Vueling er det 63 procent og hos ungarske Wizz Air 46 procent.
Ifølge analyse-firmaet OAG har flyselskaberne totalt set steget 33 millioner flysæder frem til marts måned. Det er, indtil selskabernes sommer-programmer træder i kraft.
Alligevel er der fortsat alt for mange flysæder på markedet, som der ikke er passagerer til. Over-kapacitet kalder branchen den slags.
Resultatet er, at sæderne bliver solgt til dumping priser. I disse uger kan man købe tur/retur flybilletter fra Danmark til populære rejsemål ude i Europa billigere end nogensinde før.
Andre flyselskaber som f.eks. SAS, Lufthansa og Air France beholder fortsat mange fly i luften, selvom der ikke er mange passagerer med ombord.
Det fremgår af en oversigt over flyselskaber med flest afgange i årets første uge, som Eurocontrol har lavet. Her ses den seneste Top-10 over travle flyselskaber sådan ud. Tallet angiver antal afgange pr. dag:
- Ryanair – 905 afgange om dagen
- Turkish Airlines – 888
- Lufthansa – 669
- Air France – 658
- KLM – 521
- Wizz Air – 372
- SAS – 342
- British Airways – 332
- DHL (fragt) -324
- Widerøe – 322 afgange
(Indledningsfoto til artiklen: Jlaathz / Pixabay)
Skriv et svar