Normalt bygger Boeing og Airbus store passagerfly, helikoptere, satellitter og flyvende materiel til militære formål.
I de seneste par år har de to giganter imidlertid vist stor interesse i en ny kategori af transport-midler – nemlig fremtidens flyvende taxaer, der har elmotorer – og som kan starte og lande lodret.
Boeing viser nu sin meget konkrete interesse ved at investere 450 millioner dollars eller ca. tre milliarder kroner i den lille amerikanske flyfabrikant Wisk Aero.
Pengene skal bruges til at forberede en første produktion af fremtidens taxi, der kan nå en topfart på 160 kilometer i timen og har en rækkevidde på 40 kilometer.
Wisks lille fly har kun plads til to passagerer. Til gengæld flyver den autonomt og helt uden pilot. Maskinen finder vej i storbyer ved hjælp af en intelligent computer ombord, men kan af sikkerheds-mæssige grunde også fjernstyres fra jorden.
Wisk Aero blev grundlagt i 2019 af Boeing og Kitty Hawk. Sidstnævnte upstart firma har også Googles grundlægger Larry Page blandt sine investorer.
Ud over Boeing og Airbus pusler en halv snes andre virksomheder med elektrisk drevne taxier, der kan flyve elegant hen over kødannelser på storbyers gader og veje. I Tyskland er det bl.a. Volocopter og Lilium, der begge har de første prototyper i luften.
Spørgsmålet er dog stadig for alle, hvordan offentlige myndigheder vil forholde sig til den nye type transport-middel. Vil de godkende dem uden videre eller stille skrappe krav, som bliver svære at opfylde?
Desuden mangler de små elektriske fly at vise, at man kan bygge en fornuftig forretningsplan op omkring dem….
(Indledningsfoto til artiklen: Wisk Aero)
Skriv et svar