Efter to år med pandemi og restriktioner vil danskernes rejsevaner ændre sig, når de igen kan tage af sted på ferie uden frygt for at blive smittet med Corona, Omikron osv.
Tryghed, fælleskabs-følelse og træning er nogle af de tendenser, som man klart kan mærke hos Danmarks næst-største charter-ferie udbyder Apollo.
Salget af sommerrejser er i fuld gang og giver allerede nu et godt billede af, hvad der bliver årets store rejsetrends.
Ud over de tre nævnte er, at danskerne går meget mere efter koncept-hoteller end tidligere. 70 procent af Apollos bestillinger er denne type hoteller, som f.eks. er Apollo Mondo Family til børnefamilier, Mondo Duo eller Mondo Boutique til voksne eller Apollo Sports for dem, der gerne vil træne i deres ferie.
Her er de fem rejsetrends, som Apollo udpeger som de vigtigste i år:
Rejsefeberen raser
De seneste to somre måtte de fleste danskere blive hjemme på grund af Corona pandemien. Lige nu vælter det ind med bestillinger på sommerrejser.
I den seneste uge er antallet af bookinger steget med 25 procent sammenlignet med ugen før. Sammenligner man med samme tidspunkt for et år siden, er fremgangen på over 200 procent.
Samtidig tyder alt på, at danskerne har sparet op til deres næste sommerferie. Den må godt koste til ekstra i år.
Tryghed styrer valget
Corona pandemien er langt fra glemt, og ingen ved, om den vil være helt overstået til sommer. Derfor vælger danskerne helt tydeligt tryghed, når de vælger rejse.
Den finder de bedst i pakkerejser eller charterferier. Det ses bl.a. i, at Apollo ser en rekord-agtig stigning i nye kunder. 60 procent har aldrig rejst med Apollo før.
Trygheden ligger både i rejsemål og rejseudbyderen, der kan tilbyde god service, svar på rejse-spørgsmål og egne rejseledere på hver destination.
Apollo er traditionelt stærkest på Grækenland. Det bliver også tilfældet til sommer, hvor Kreta, Rhodos og Epirus ligger i top hos de mest bookede rejsemål.
Vi tager mere ansvar
Hvis der er noget, der er blevet sat fokus på blandt os danskere gennem pandemien, er det vigtigheden af at løfte i flok, fællesskabet og bæredygtighed.
I år tager vi alt dette med på ferien, bl.a. ved at vælge et lokalt ejet og autentisk hotel fremfor de store internationale kædehoteller, vurderer Apollo.
Mange rejsende siger, at de gerne vil støtte den lokale økonomi på de destinationer, de besøger. Det er vigtigt for et land som Grækenland, hvor 20 procent af brutto-national-produktet kommer fra turisme.
Aktiv ferie
Aktive ferier, der ikke bare består af at dase i solen, har længe været trendy hos danskerne. I kølvandet på pandemien er interessen for ferier med oplevelser øget markant.
Hos Apollo er salget af træningsrejser og aktive ferier vokset med 20 procent i forhold til sidste år. Dengang nåede alle Apollo Sports hotellerne med at have fuld belægning.
Padel var den helt store sport med 32 procent af alle aktiviteterne. Derefter fulgte crossfit og yoga.
Skræddersyede hotel-ophold
Apollo kan også mærke, at danskerne i år vælger eksklusive og luksuriøse resorts. Vi vil forkæle os lidt ekstra, uden at det nødvendigvis koster meget mere i kroner og ører.
(Indledningsfoto til artiklen: Apollo)
Skriv et svar