Det er ikke mere end et år siden, at mange rejse-eksperter mente, at verdens største passagerfly – Airbus A380 – næppe ville overleve Corona pandemien.
Airbus opgav produktionen af kæmpeflyet og afleverede de to sidste eksemplarer til Emirates i december. Så var det slut efter 254 byggede eksemplarer siden 2005.
Store europæiske flyselskaber som Lufthansa og Air France meddelte samtidig, at man ville sende sine Airbus A380 maskiner på pension eller forsøge at sælge dem.
Qatar Airways proklamerede ligefrem, at A380 var det største fejlkøb, flyselskabet nogensinde havde gjort. Kæmpeflyet ville nok aldrig komme på vingerne igen med passagerer ombord.
Ikke desto mindre har Qatar Airways fortrudt og er et af de syv flyselskaber, der hentet A380 frem fra gemmer igen og sat den i rute.
Lige nu gør kæmpeflyet faktisk et imponerende comeback. Omkring en tredjedel af alle flyvedygtige Airbus A380 er i arbejde igen. Mere præcist 79 styk.
Det er 20 flere end Boeings meget ældre 747 model, som A380 egentlig blev udviklet som afløser til. Siden 1968 har Boeing bygget 1.591 Jumboer.
Emirates har verdens største flåde af A380 – faktisk flere maskiner end alle andre flyselskaber tilsammen. 121 for at være præcis. Derfor har Dubai-selskaber også klart flest af kæmpeflyene i luften igen – 60 styk.
De syv flyselskaber, der har taget Airbus A380 i brug igen, er:
- Emirates
- British Airways
- Singapore Airlines
- Quantas
- China Southern
- Korean Airways
- Qatar Airways
Mere usikker er fremtiden for Airbus A380 hos flyselskaber som Thai Airways, Etihad, All Nippon Airways og Malaysia Airlines….
(Indledningsfoto til artiklen: Wikimediaimages / Pixabay)
Skriv et svar