De traditionsbundne briter er ikke glade, men selv de har ikke kunnet forhindre, at landets royale hoveder snart skal flyve i fransk-byggede privatfly.
England producerer ikke selv egnede business jets, og så må man jo købe, hvor maskinerne er bedst og billigst.
Royal Air Force udskifter derfor deres fire aldrende BAe 146 fly ud over erstatter dem med moderne Dassault Falcon 2000 LXS.
To af maskinerne er normalt reserveret til at transportere dronning Elizabeth og hendes familie, regerings-medlemmer og højtstående embedsmænd.
Det 20 meter lange Dassault fly har plads til mellem seks og ti passagerer. Det er betydeligt hurtigere og kan flyve 7.408 kilometer på en optankning. Det er over dobbelt så langt som det buttede BAe 146, der har opnået kultstatus hos briterne.
Af præcis samme årsag er luftvåbnets indkøb af franske fly stødt på kritik hos royalister og britiske EU-modstandere, fortæller den britiske avis «Daily Mirror».
Briterne har ikke glemt, at Frankrigs præsident Emmanuel Macron lagde mange hindringer i vejen for Brexit. Så skal han da ikke ligefrem belønnes med et prestige-fyldt flysalg.
Det er efterhånden et år siden, at Royal Air Force meddelte, at de fire BAe 146 fly var slidt og trængte alvorligt til udskiftning. Hvad de bliver erstattet med, er først offentliggjort nu.
De fire gamle maskiner sendes ikke til ophug. Det er de alt for berømte til i det forenede kongerige. De to, som har rejst med de royale, ender således på museum.
De to andre, der har fungeret som troppe-transportere, er solgt til det australske flyselskab Pioair. De råder i forvejen over ni BAe 146 passager- og fragtfly, som især bruges af mineselskaber.
Ifølge det militære fagmedie «Janes» vil det britiske forsvarsministerium være ejer af de fire nye Dassault jets og sørge for omskoling af piloter til den nye flytype..
De fire fly udstyres med de samme militære kommunikations- og forsvars-systemer, som også har beskyttet i de gamle Bae 146 maskiner….
(Indledningsfoto til artiklen: Daniel Eledut / Unsplash)
Skriv et svar