(Opdateret) SAS har efterhånden stor øvelse i at bede om at få redningskranse kastet ud fra den danske, svenske og norske regering – og inden længe kommer nok en ekstra.
Her til morgen måtte det skandinaviske flyselskab atter engang melde ud, at det står dårligt for finanserne.
SAS har således måtte trække på sin seneste kredit på tre milliarder svenske kroner, og der bliver formentlig brug for flere statslige hjælpe-penge igen.
SAS vil til gengæld tilbyde et nyt og omfattende spareprogram – SAS Forward – der skal reducere selskabets omkostninger med 7,5 milliarder svenske kroner.
I det seneste kvartal havde SAS et underskud på 2,6 milliard svenske kroner, og selskabet er nu oppe på en rentebærende gæld på 35,4 milliarder. Det er 2,5 milliarder mere på bare tre måneder.
I sin nye regnskabs-meddelelse nævner SAS, at man vil re-designe flåde, netværk og produkt-tilbud.
I den forbindelse nævnet SAS ikke med et ord sine tidligere planer om at dele koncernen op i tre separate flyselskaber med hver sin målgruppe og prisstruktur. Måske det slet ikke bliver nødvendigt, hvis man kan fortolke SAS’ ord i retning af, at man vil skære sine langdistance-ruter til USA og Asien ned – eller måske helt bort.
SAS lægger i hvert fald ikke skjul på, at Corona pandemien har rystet det gamle flyselskab helt ned i sine grundvolde. Lige fra nedlukkede ruter og rejse-restriktioner til folks ændrede rejse-mønstre.
Desuden er SAS meget mere sensibel end før, hvilket vi oplevede tydeligt i den forløbne uge, hvor bagage-medarbejdere i København kostede mange nerver i SAS’ hovedsæde.
Sidste efterår lagde SAS et ambitiøst vinter-program op med 150 ruter til 90 destinationer. Så kom Omikron rullende og smadrede det meste, så mange SAS maskiner måtte flyve med under halvdelen af sæderne solgt. Resultatet – trafiktallene får januar blev 15 procent dårligere end dem for december.
SAS prøver at parrere den negative udvikling med en klar udmelding i sin regnskabs-meddelelse her til morgen:
”Uden radikale forandringer vil vi hurtigt have udtømt vores likvide midler. SAS kommer derfor proaktivt til at gennemføre en fuldstændig forvandling af sin virksomhed inklusive netværk, flåde, kollektiv-aftaler og omkostnings-struktur gennem en bred og omfattende forvandlingsplan.”
Navnet på dette initiativ er ”SAS Forward”.
Tager man disse ord bogstaveligt, vil det betyde nye og hårde kampe med medarbejder-grupper, en strømligning af organisationen og en yderligere digitalisering af sin forretning.
Mange vil mene, at SAS allerede er i gang med de første trin af sin nye ombygningsplan. Selskabets nye og mindre Airbus A321LR maskiner på de nord-atlantiske ruter skal bl.a. gøre det billigere at flyve til og fra USA og Canada.
Flere af de andre første forslag i ”SAS Forward” hører til gengæld på den mere ukonkrete hylde:
Når SAS siger, at man vil etablere en bærekraftig fremtid, er det næppe noget, som kan slå igennem på bundlinien sådan lige med det samme.
Det er f.eks. at positionere SAS som det førende flyselskab i bæredygtig luftfart. SAS vil investere i moderne og brændstof-økonomiske maskiner og opfordre kunderne til at støtte klima-rigtige initiativer.
Problemet er, at det siger de fleste af SAS’ konkurrenter også….
(Indledningsfoto til artiklen: Atimedia / Pixabay)
Skriv et svar