Danmarks største lufthavn er aktiv deltager i mange klima-relaterede projekter, og flere kommer til hele tiden.
Københavns Lufthavn (CPH) er f.eks. med i produktionen af bæredygtigt flybrændstof (SAF), der skal gøre indenrigs dansk luftfart helt CO2 frit om ganske få år.
CPH har også længe arbejdet med jordvarme og solceller til at generere strøm og varme til lufthavnens enorme indendørs arealer. Desuden drives 40 procent af lufthavnens køretøjer med elmotorer.
Nu tager CPH så overhalingsbanen, når det gælder passagerernes private transport på landjorden. En ny aftale med den jyske energi-koncern EWI skal sætte næsten 1.350 nye ladestandere op på p-pladserne på og omkring lufthavnen.
Det bliver det højeste antal ladepunkter på en enkelt adresse i Danmark og sætter en tyk streg under ambitionen om at gøre Københavns Lufthavn helt bæredygtig.
I 2019 havde CPH o gennemsnit 83.000 passagerer igennem terminalerne dagligt. Mange af dem udnytter en af de mere end 14.000 parkeringspladser i lufthavnen.
En del af p-pladserne er allerede udstyret med el-ladestandere, men udviklingen viser, at behovet vokser kraftigt over de kommende år. Flere og flere danskere kører på el eller i hybrid-biler.
CPH’s partner i det store projekt er energi.koncernen EWII. Den sætter de 1.350 ladestandere op over de næste 10 år i tæt samspil med ZAPP Mobility, ABB og Monta.
Det er en kompleks udfordring, fordi det ikke kun drejer sig om at sætte standerne op. Samtidig skal der sikres en stabil el-infrastruktur, der kan tåle belastningen, når så mange biler bliver sat i stikkontakten samme sted og på samme tidspunkt.
Af de 1.350 nye ladestandere i CPH vil de 1.320 være AC-ladere, der leverer 22 kWt, De resterende vil være lynladere, der pumper mindst 180 kWt i bilernes batterier.
Her i 2022 vil de første 180 AC-ladere og 15 lynladere placeret. De placeres, så de mange taxaer, der fragter passagerer til og fra lufthavnen, kan få glæde af den grønne energi.
Ifølge De Danske Bilimportører blev der i alt solgt 185.328 nye personbiler i 2021, hvoraf knap 65.000 var opladelige. Ved udgangen af 2021 var der indregistreret knap 2.781.855 personbiler i Danmark Heraf udgjorde opladelige biler 144.498 køretøjer.
I EU-projektet ALIGHT er CPH fyrtårns-lufthavn, hvor fremtidens bæredygtige løsninger skal udvikles i tæt samarbejde med 15 europæiske partnere.
Projektet fokuserer både på at etablerede infrastrukturen til bæredygtige brændstoffer samt udvikling af løsninger til at implementere bæredygtige energikilder i driften af lufthavnen….
(Indledningsfoto til artiklen: Københavns Lufthavn)
Skriv et svar