Efter et rekordstort underskud i 2020 måtte det store tyske flyselskab Lufthansa også i 2021 kæmpe med et underskud som følge af Corona.
Underskuddet var dog betydeligt mindre. 2,1 milliarder euro mod 6,7 milliarder året før. Det er en forbedring på to-tredjedele.
Omsætningen voksede med 24 procent til 16,8 mia. euro, og flyselskaberne i Lufthansa Group kunne glæde sig over 47 millioner passagerer. Det er 29 procent flere end i 2020.
Den positive udvikling får Lufthansas topchef Carsten Spohr, Han udstråler optimisme og regner med, at Europas største gruppe af flyselskaber kan vende tilbage til overskud her i 2022.
Det er helt andre udsigter end hos SAS, der er på vej ind i et skrapt spare-problem, der skal skære 5,7 milliarder kroner af omkostningerne. Lykkes det ikke, er SAS i livsfare.
Lufthansa er også midt i et spareprogram på 2,7 mia. europa om året. Samtidig truer Lufthansa – ligesom SAS – med at dele sig selv op i flere separate flyselskaber. Det skal gøre det muligt at ansætte personale til lavere lønninger.
Lempelserne af Corona-restriktionerne i de senere uger har fået tyskerne til at bestille ferie-rejser i stor stil. Nu regner Lufthansa med at nå næsten op på niveau som før pandemien – i 2019.
Ud over Lufthansa selv består gruppen af bl.a. Austrian fra Østrig, Swiss fra Schweiz, Brussels Airlines fra Belgien samt Eurowings, German Wings og Air Dolomiti fra Tyskland….
(Indledningsfoto til artiklen: Oliver Roesler / Lufthansa)
Skriv et svar