SAS ser ud til at flyve ind i den ene alvorlige udfordring efter den anden for tiden,
Først meldte flyselskabet ud, at det skal spare 5,7 milliarder kroner for at overæeve på længere sigt.
Dernæst strejkede SAS’ bagage-medarbejdere i Københavns Lufthavn, hvilket forårsagede både forsinkelser og aflysninger af afgange.
Nu viser det sig så også, at SAS er meget hårdt ramt økonomisk af Ukraine krigen. Ikke på grund af aflyste ruter til f.eks. Kiev eller Moskva. Men fordi brændstof-priserne er steget voldsomt.
Det mærker bestemt ikke kun bilister på danske veje, men i høj grad også flyselskaberne der bruger enorme mængder flybenzin (kerosin).
Normalt forsikrer mange flyselskaber sig mod variationer i brændstof-priserne ved at indkøbe en bestemt mængde til en fast pris eller benzin til en fast pris over en bestemt periode.
Det plejer SAS også at gøre, men har undladt at gøre det for tiden på grund af Corona restriktioner og den afledte usikkerhed om, hvor mange flyafgange der bliver brug for i en krisetid.
Ifølge ”Dagbladet Børsen” kan den beslutning komme til at koste SAS mellem 3 og 3,5 milliarder kroner. Det er, hvad fly-brændstoffet koster ekstra, fordi oliepriserne er steget voldsomt som følge af Ukraine krigen.
De 3,5 milliarder kroner skal så lægges oveni de fem milliarder, som SAS på forhånd havde budgetteret med til brændstof i år.
Hvis ekstra-udgifteme skal hentes ind hos passagererne via højere billetpriser eller brændstof-tillæg, bliver de mindst 10 procent dyrere. Det svarer til omkring 105 kroner for en gennemsnits-billet, skriver ”Børsen”.
Spørgsmålet er, om SAS tør sende prisforhøjelsen direkte videre til sine kunder i den i forvejen hårde konkurrence-situation i et rejsemarked, der langt fra har fundet sig selv efter Corona nedturen. Hos SAS mangler stadig omkring halvdelen af passagererne fra før pandemien.
SAS har i øvrigt også en anden aktuel udfordring – nemlig om selskabet har de rigtige fly til den aktuelle markeds-situation:
Problemet ligger på de lange ruter over først og fremmest Atlanten til USA. Her plejer SAS at bruge sine største flymodeller Airbus A350-900 XWR.
Tilsyneladende har SAS svært ved at fylde de 300 sæder i en Airbus A350 ud og har derfor indsat den kun halvt så store A321LR flytype med 157 pladser på flere af de amerikanske ruter. 321’erem er seneste nyeste flytype hos SAS.
SAS råder over seks af de store A350’ere, hvoraf halvdelen har været er ud af drift siden februar. De står lige nu parkeret på langtid i lufthavnene i København og Stockholm Arlanda….
(Indledningsfoto til artiklen: Michael Kidmose / Københavns Lufthavn)
Skriv et svar