Ryanair vil ikke længere nøjes med at sende påstande ud til højre og venstre om, at selskabet har de yngste fly og dermed forurener luften mindst.
Det er heller ikke længere nok at påstå, at ens konkurrenter svinger luften mere til med CO₂ end en selv – og at man dermed bliver grønne end dem.
Nu skal der åbenbart andre boller på suppen hos Europas største lavpris-selskab. Ryanair har nemlig offentliggjort en detaljeret strategi for, hvordan man vil opnå en 100 procent CO₂-fri drift senest i 2050.
Det skal ske gennem fire støttepiller i den nye ”Pathway to Net Zero” strategi til af-karbonisering:
- 34 procent skal opnås gennem brug af bio-brændstof (SAF)
- 32 procent gennem teknologiske og operationelle forbedringer
- 24 procent gennem økonomiske tricks som CO₂ kompensering af flybilletter
- 10 procent gennem indførelse af en bedre styring af lufttrafikken
Som mange andre flyselskaber satser Ryanair især på bæredygtige brændstoffer (SAF) som vejen til en renere forurenings-luft på himlen.
Ryanair arbejder derfor sammen med EU og en række olieselskaber for at kunne levere tilstrækkelige mængder SAF så hurtigt som muligt.
Desuden er Ryanair gået i alliance med forskere på Trinity College i Dublin i Ryanair Sustainable Aviation Research Centre, der skal udvikle både nye og rene brændstoffer og jetmotorer, der kan bruge dem.
Ryanair mener, at man har taget et første stort skridt i retning af en renere fremtid ved at bestille 210 styk Boeing 737 MAX 8200 fly.
De har plads til fire procent flere passagerer, men har et 16 procent lavere brændstof-forbrug og støjer 40 procent mindre end Ryanairs nuværende Boeing passagerfly.
Selskabet har indtil videre modtaget 55 styk af det moderne Boeing MAX maskine, som Ryanair kalder for en ”gamechanger”….
Indledningsfoto til artiklen: Piotr Mitelski / Ryanair)
Skriv et svar