Østersøen ser ud til at blive den første region i verden, hvor alle krydstogt-havne og -rederier i fælleskab går ind for at bruge landstrøm, når skibene ligger til kajs.
Med landstrøm kan de store og osende skibsmotorer slukkes, mens skibene er i havn. Et stort miljø-mæssigt fremskridt, der især vil glæde mennesker, som bor i nærheden af havnene. De har ofte været plaget af os fra krydstogt-giganterne.
I går underskrev 19 krydstogt-rederier – deriblandt verdens fire største – at de vil modificere deres skibe, så de fungerer med landstrøm. Rederierne står for halvdelen af alle krydstogt-anløb i Østersø-regionen.
Underskrifterne på hensigts-erklæringen blev sat ved konferencen ”Sustainable Cruising”, der blev holdt i København i går. Miljøminister Lea Wermelin overværede ceremonien.
København er ved at etablere et større landstrøms-anlæg i Nordhavnen, men det nytter ikke meget, hvis krydstogt-branchen ikke selv deltager med skibe, der så at sige kan sættes i stikkontakten.
Arbejdet med den bæredygtige omstilling af krydstogterne understøtter Nordisk Ministerråds målsætning om, at Norden skal blive den mest bæredygtige cruise-destination i verden i 2030.
Konferencen i går var arrangeret af netværket Cruise Baltic, der er forankret i den danske hovedstads turist-organisation Wonderful Copenhagen.
Cruise Baltic samler 32 havne og destinationer fra Østersø-regionen og inkluderer havne og destinationer i Danmark, Norge, Sverige, Finland, Estland, Litauen, Polen og Tyskland. De 10 danske krydstogt-havne er naturligvis også med.
Blandt de 19 deltagende rederier er kendte og store navne som Royal Caribbean, MSC, Norwegian Cruise Lines, Carnival, Viking Ocean Cruises og Ponant….
(Indledningsfoto til artiklen: Mogens Bech / VisitDenmark)
Skriv et svar