Det er ikke længe siden, at Corona-pandemien lagde Københavns Lufthavn (CPH) øde hen, og de få passagerer kunne råbe til hinanden bag ansigts-maskerne.
I forbindelse med virus-krisen måtte Danmarks største lufthavn fyre en masse medarbejdere. Dem har lufthavnen ikke haft mulighed for at gen-ansætte alle.
Derfor advarer CPH nu om,, at der kan være perioder i påsken, hvor der vil være længere ventetid både i check-in og sikkerheds-kontrollen.
Det skyldes primært medarbejder-mangel og fortsatte krav om Corona-dokumentatio, når man tjekker ind til sin flyrejse.
Til gengæld ser Københavns Lufthavn ikke ud til at være ramt at Corona-syge medarbejdere som lufthavne og flyselskaber i England.
Her har mindst 1.000 afgange måttet aflyses siden weekenden på grund af, at ansatte har meldt fra, fordi de var smittet med Corona.
Ifølge Københavns Lufthavn stiller danskernes hastigt stigende rejselyst øgede krav til logistikken. Behovet for nye medarbejdere til bl.a. check-in, bagage-håndtering og i sikkerheds-kontrolle er stort – og dét i et arbejdsmarked, der i forvejen er presset og skriger efter folk.
”Det tager tid at ansætte folk til f.eks. Security, hvor hver enkelt person skal gennem gå en grundig uddannelse og sikkerheds-godkendelse, inden de kan få lov til at arbejde i lufthavnen,” siger Peter Krogsgaard. Han er kommerciel direktør i Københavns Lufthavn.
Peter Krogsgaard tilføjer, at man som flypassager kan gøre nogle ting selv, så påskeferien ikke begynder med for mange forhindringer:
”Vi anbefaler, at man tjekker ind online hjemmefra, hvis man har mulighed for det. På den måde kan man både spare tid i lufthavnen og samtidig give mere plads til andre passagerer.”
”Det er også en god idé, at man nogle dage inden afgsmg undersøger, hvilke indrejsekrav og dokumenter der kræves i det land, man rejser til. Der kan f.eks. være testkrav eller andre dokumenter, der skal udfyldes og indsendes nogle dage inden afrejse. Derudover er det en fordel at have dokumenterne med printet både på papir og elektronisk”, forklarer Peter Krogsgaard.
Husk også altid at undersøge hos flyselskabet, hvornår der er check-in tid – og følg vejledningen. Vær i den forbindelse opmærksom på, at flyselskabets vejledning ikke nødvendigvis tager højde for, at der kan være ekstra mange rejsende eller længere kø til sikkerhedskontrollen på det præcise afrejsetidspunkt.
Til sidst fire gode råd til at gøre ventetiden kortere i lufthavnen:
- Undersøg, om der er mulighed for at checke ind hjemmefra og registrere Corona-dokumentation på flyselskabet hjemmeside
- Kom i god tid – check-in 2 timer før ved rejser i Europa og 3 timer inden ved rejser uden for Europa
- Hav rejsedokumenter klar (pas, COVID-19 indrejse-dokumentation)
- Følg din flyafgang på www.cph.dk eller CPH App og få opdateringer i real tid
(Indledningsfoto til artiklen: Skitterphoto / Pexels)
Skriv et svar