SAS har holdt meget lav profil med nyheden om, at det nye SAS Link datterselskab nu har indledt sine aktiviteter.
Det er sket i påskeferien, hvor SAS Link har været i luften på ruter mellem København og Aalborg, Bologna, Bergen, Nice og Paris.
Ifølge det schweiziske luftfarts-medie ”CH-Aviation” har SAS bestilt seks styk Embraer E195 jetfly til formålet – alle brugt. Det første er ankommet og straks sat i arbejde.
Med et passagertal på mellem 100 og 116 er Embraer E195 noget mindre end SAS’ standard Airbus A320neo fly. Men det er også meningen.
De nye fly skal indsættes på regionale ruter, hvor SAS har svært ved at fylde større maskiner. For at spare yderligere penge har SAS placeret flyene i det nye Link selskab, hvor lønninger til personalet også er lavere end i det ”gamle” SAS.
Link er det ene af de to nye døtre, som SAS har etableret. Hvor Link er registreret i Sverige i begyndelsen af april, er SAS Connect registreret i Irland.
Mens Link skal flyve korte ruter for SAS, kan Connect i princippet overtage alle europæiske. Connect skal nemlig bruge Airbus A320neo maskiner fra hovedselskabet.
Etableringen af de to datterselskaber for at spare penge er ikke sket uden protester hos SAS’ ansatte. Især piloter og kabine-personale har været utilfredse, fordi Link og Connect kan hyre folk uden skandinavisk baggrund, som vil arbejde for lavere løn og dårligere arbejdsforhold.
Lige inden påske undgik SAS i øvrigt med nød og næppe en pilotstrejke, der ville have lammet flyselskabets afgange hen over højtiden.
Det betyder dog langt fra, at risikoen for en strejke er afværget. Lige nu skal en mæglingsmand m/k forsøge at få de to parter til at finde sammen om en ny overenskomst….
(Indledningsfoto til artiklen: SAS)
Skriv et svar