Tilbage i 1934 var det en stooor begivenheden, da 64 fly fra 13 forskellige lande stillede op i et kapløb om at komme først fra London til Melbourne.
Den australske slik-millionær Sir Macpherson Robertson vinkede med præmier på 15.000 engelske pund. Mange penge for 88 år siden.
Kun 11 fly nåede frem på den 18.000 kilometer lange rute, som meget snart kan gennemføres nonstop med en Airbus A350 fra det australske flyselskab Qantas.
Et af dem var en Douglas DC2 fra hollandske KLM. Det havde fire besætnings-medlemmer og tre passagerer. Det placerede sig på en fornem andenplads i kapløbet det halve af verden rundt.
KLM er verdens ældste nulevende flyselskab, og hollænderne er stadig stolte over deres præstationer i 1934. Så stolte, at man har udfordret sig selv og de 15 andre flyselskaber i SkyTeam alliancen til at gennemføre et nyt kapløb.
Denne gang gjaldt det dog ikke om at flyve hurtigst, men grønnest. Hvor bæredygtigt kunne de 16 flyselskaber gennemføre to ruter – en over en kort distance og en over en lang.
Flyvningerne blev gennemført i perioden fra den 1. til den 14. maj. Nu sidder en jury med seks medlemmer og bedømmer de mange flyselskabernes grønne resultater på himlen.
Juryen har den tidligere hollandske statsminister Peter Balkenende. Andre medlemmer er klima-eksperter og verdens yngste kvinde, som er fløjet alene verden rundt – den 19-årige belgier Zara Rutherford.
KLM understreger, at det vigtigste ikke er at vinde ”Sustainable Flight Challenge 2022”. Det var vigtigere at være med og vise, at flyselskaberne tænker seriøst i klima og bæredygtighed. Optimalt ville være, hvis alle deltagerne lærte af erfaringerne.
KLM selv deltog med en Boeing 787 Dreamliner på den lange rute mellem Amsterdam og Edmonton i Canada. Den korte blev gennemført med et noget mindre Embraer 190 til Porto i Portugal. Begge flyvninger foregik den 7. maj.
I begge fly var tankene fyldt op med 39 procent bio-brændstof. Det er det maksimalt tilladte EU i øjeblikket .
KLM sørgede for at få samtlige sæder udsolgt – det sparer brændstof pr. passager. Desuden skulle de rejsende på Business Class bestille deres måltider på forhånd. På den måde undgik flyselskabet at tage overskuds-mad med ombord – og ”food waste” blev minimeret.
I forbindelse med billet-bookingen forsøgte KLM også selv at påvirke sine passagerer. De fik f.eks. klart at vide, hvilken af menuerne – den vegetariske – var den mest skånsomme for natur og klima.
Endelig lod KLM en computer med kunstig intelligens beregne, hvor meget vand man ville have brug for at have med på flyveturen. På den måde sparede KLM vægt – og dermed benzin.
KLM har nu planer om at indføre Sustainable Flight Challenge som en fast årlig begivenhed. Allerede fra næste år vil også flyselskaber, som ikke er medlem af SkyTeam, kunne deltage….
(Indledningsfoto til artiklen: KLM)
Skriv et svar