Forretningsfolkene er så småt begyndt at vende tilbage til lufthavne og rutefly, selvom det går langt fra så stærkt som med de ferierejsende.
Åbenbart er en del virksomheder stadig forsigtige med at sende deres repræsentanter til udlandet, hvor risikoen for at møde Corona smitte er større end i Danmark.
Desuden har mange opdaget under pandemien, at de sagtens kan klare sig uden personlige møder i langtbortistan med kunder, leverandører og kolleger.
Videomøder med Zoom, Microsoft Teams eller Apple Facetime kan sagtens klare opgaven. De er tilmed hurtigere, mere fleksible og meget billigere end rejser på Business Class.
Resultatet har da også fået flere kendte flyselskaber som f.eks. SAS til at erkende, at den lukrative flyvning med forretningsfolk nok aldrig vil blive den samme igen.
Den nye situation efter Corona stiller skrappere krav til både lufthavne og flyselskaber: Hvad kan de gøre bedre for at lokke flere professionelle rejsende tilbage i folden?
En ny analyse fra de britiske bagage-opbevarings-specialister i Bounce sætter fokus på, hvilke lufthavne der er de bedste – og de værste – at bruge for forretningsfolk.
Bounce har over 7.000 butikker i 1.000 butikker verden over, hvor man tilbyder at passe på folks kufferter og habengut, så de ikke skal slæbe rundt med det i en travl hverdag. En stor del af Bounce’s kunder er forretningsfolk.
Bounce’ analytikere har udvalgt de 50 største lufthavne i verden til sammenligningen. Derfor er der ingen skandinaviske lufthavne med i undersøgelsen. Heller ikke Københavns, der ellers ville have været oplagt med sit (normalt) høje service-niveau.
Alle 50 deltagende lufthavne – se den totale oversigt her – er blevet målt på vigtige kriterier for Business Class rejsende so f.eks. antallet af lounges, antallet af direkte flyruter, afgange og ankomsters til tiden præcision og lufthavnenes generelle vurdering via de internationale Skytrax hitlister.
Hver lufthavn kunne maksimalt opnå 10 point for hver kategori. Til sidst beregnede Bounce en gennemsnits-score, der afgjorde placeringen på ranglisten over de bedste og værste lufthavne for forretningsfolk:
Først de fem bedste:
- Heathrow i London – 7,10 points
- Haneda i Tokyo – 7,03
- Changi i Singapore – 6.83
- Frankfurt i Tyskland – 6,35
- Charles de Gaulle i Paris – 6,22 points
At Heathrow ligger øverst på ranglisten, kommer ikke som den store overraskelse. Londons største lufthavn er også Europas mest travle.
Med 43 Business Class lounges har Heathrow et langt større udvalg end nogen anden lufthavn i verden. Dertil kommer, at man har over 230 destinationer, man kan flyve til uden mellemlandinger.
Andenpladsen til Haneda lufthavnen i Japan er måske mere overraskende. Haneda har traditionelt håndteret det meste af Tokyos indenrigs flytrafik, men har udvidet kraftigt på de internationale ruter i de senere uger.
Desuden er Haneda den mest punktlige af alle testede lufthavne: 86,4 procent af alle fly enten afgår eller ankommer med mindre end et kvarters forsinkelse.
Men så er der også de dårlige lufthavne for Business Class Rejsende. Ifølge Bounce ligger to af dem i Asien, to i USA og kun en enkelt i Europa – sjovt nok også i London:
- Ninoy Aquino på Filippinerne – 0,88 points
- Gatwick i London – 1,82
- Newark i New York – 2,03
- Orlando i Florida – 2,10
- Indira Gandhi i Indien – 2,30 points
Eftersom Ninoy Aquino i Manila er den vigtigste lufthavn i Filippinerne, er dens placering i Bounce’ sammenligning pinlig dårlig. Lufthavnen fik bundkarakter i antallet af direkte flyruter, i punktlighed og i generel kvalitet ifølge Skytrax.
Bemærkelsesværdig er vel også, at Londons næststørste lufthavn – Gatwick – ligger i den helt modsatte ende af Business Class skalaen som den britiske hovedstads største.
Gatwick er således blandt de allerværste, når det gælder evnen til at få sine passagerfly til at starte og lande til tiden.
(Indledningsfoto til artiklen: L. Filipe C. Sousa /Unsplash)
Skriv et svar