(Opdateret) Som om SAS ikke har nok andet at spekulere på. I går kom der nok en hovedpine til den hårdt pressede topledelse i Stockholm:
Omkring 1.000 piloter i Danmark, Sverige og Norge er så trætte af SAS-ledelsens manglende imødekommenhed, at de besluttede at gå i strejke.
Med de varsels-regler, der især eksisterer i Sverige – og som SAS piloterne i de to andre lande tager hensyn til – vil en strejke kunne begynde den 29. juni.
Piloterne har ikke nævnt, hvor længe strejken skal vare – én to eller mange dage. Uanset hvad vil den påvirke hundredetusinder af passagerer, hvoraf rigtig mange skulle på sommerferie.
Strejken vil samtidig kaste kunder direkte i favnen på SAS’ konkurrenter, der allerede er i gang med en offensiv satsning her i sommer:
Norwegian har netop meddelt, at man f.eks. åbner seks nye ruter fra København til Grækenland.
Nye norske Norse er begyndt at flyve direkte til USA fra Oslo og inden længe også fra London og Berlin. København kan meget vel blive næste stop for Norse.
Endelig har det nye islandske lavpris-selskab i går åbnet en rute med mellemlanding i Island fra den danske hovedstad til New York tre gange om ugen.
Piloternes strejke vil også være med til at udhule SAS’vi forvejen anstrengte økonomi. Desuden vil den smadre den goodwill, som SAS langsomt har genopbygget hos sine kunder efter Corona pandemien.
SAS havde f.eks. 18 procent flere passagerer i maj i forhold til april og ligger nu på ca. 73 procent af niveauet før pandemien i 2019.
Omvendt har SAS også selv gjort sit til at smadre sin goodwill. Det var ikke just populært hos kunderne, da SAS meldte ud, at man aflyser 4.000 af 75.000 planlagte flyafgange i juni, juli og august. Begrundelserne har været forskellige.
Strejken burde dog ikke give anledning til nervøse trækninger hos SAS’ kunder. Den går nemlig ikke ud over alle SAS’ fly. Formentlig kun de længere ruter, der håndteres af det ”gamle” SAS.
Kortere ruter serviceres typisk af de nye datterselskaber SAS Connect og Link. De har overenskomster med en anden fagforening, som ikke deltager i strejken.
Derfor vil der formentlig kunne gennemføres 300 SAS-afgange om dagen, medmindre de selvfølgelig bliver ramt af blokader eller sympati-strejker.
SAS’ ledelse mener ikke uventet, at strejkevarslen hos piloterne viser en total mangel på forståelse for deres arbejdsgivers situation.
På den anden side siger piloterne, at de har strakt sig meget langt i lønforhandlingerne, der har stået på i de senere måneder, efter at den blev udskubbet sidste år på grund af Corona.
Strejkevarslet kommer lige oveni, at den svenske regering har meddelt, at den vil melde sig ud af SAS. Den vil ikke længere poste milliarder af kroner i et selskab, der har en helt utidssvarende og dyr organisation og vil have svært ved at overleve uden kunstigt åndedræt.
Danmark og Sverige er SAS’ største aktionærer med hver 21,8 procent. Norge solgte sine aktier for nogle år siden, men lidt interessant har regeringen i Oslo ladet sive ud for nylig, at den overvejede at hjælpe det kriseramte flyselskab med ny kapital.
Den danske regering har i dag – helt modsat Sverige – erklæret, at den gerne vil hjælpe SAS videre. Det kan både være med ekstra penge, men i første omgang ved at konvertere SAS gæld i Danmark til aktier. Det vil så betyde, at Danmark bliver den klart største aktionær i flyselskabet med op til 30 procent andel.
Den danske regering håber også på, at der er noget om snakken, at en gruppe udenlandske investorer står på spring med ny kapital. Den historie kom svenske ”Dagens Industri” med i sidste uge, men den er ikke siden blevet hverken af- eller bekræftet.
, inden den svenske regering skød chokket af, at den meldte sig ud af SAS. Den var træt af at pumpe flere milliarder i et flyselskab, der åbenbart aldrig blev en økonomisk sund virksomhed.
Den nuværende – forlængede – overenskomst mellem piloterne og SAS udløb den 1. april, og parterne har ikke siden kunnet få en ny aftalt.
Den formentlig største uenighed gælder SAS-ledelsens opdeling af koncernen i tre separate flyselskaber – det gamle med de lange ruter og de høje lønninger samt SAS Connect og SAS Link, der dækker de kortere og regionale ruter.
De nu strejke-lystne piloter presser på at få 550 kolleger genansat i det ”gamle” SAS, som enten var fyret eller sendt på orlov under Corona krisen.
SAS vil på den anden side have mulighed for at genansætte eller hyre helt nye piloter fra udlandet i Connect eller Link, hvor lønninger og arbejdsbetingelser er dårligere.
SAS’ ledelse mener, at piloterne – og andre medarbejder grupper med dem – må makke ret og gå ned i løn, før flyselskabet kan blive et konkurrence-dygtigt selskab igen.
SAS´piloter skal være parat til at acceptere en lønnedgang på 450 millioner svenske kroner eller 25 procent, men kræver til gengæld at få sine medlemmer – og ikke fremmede fra udlandet – ansat i Link og Connect selskaberne.
Skulle strejken blive iværksat, ser den kun ud til at ramme det ”gamle” SAS. Piloterne her er organiseret i Dansk Pilotforening, der hører under Dansk Metal.
Piloterne i SAS Connect og Link har fået deres løn forhandlet på plads af Flyvebranchens Personale Union (FPU). Den konkurrerer med Dansk Pilotforening og er helt uenig med rivalen. FPU vil ikke deltage i en strejke.
På grund af den ændrede markeds-situation efter Corona har SAS lanceret en kraftig spareplan på 7,5 milliarder svenske kroner. Desuden har SAS krævet ekstra penge fra sine ejere, hvor Danmark og Sverige er de største med hver 21,8 procent.
(Indledningsfoto til artiklen: SAS / Flickr)
Skriv et svar