For hoteller er det som regel meget vigtigt at opnå så mange stjerner som muligt. De fortæller om hotellets kvalitet og features, og stjernerne bestemmer ofte, hvilken pris et hotel kan tage for et værelse.
Helt så vigtig er antallet af stjerner nok ikke for flyselskaber. Her er de nok mest et spørgsmål om prestige og anseelse. Billetpriser udregnes som regel fra andre faktorer.
Derfor må det være f.eks. være et hak i selvopfattelsen, når Europa ikke længere har et flyselskab med fem stjerner i den internationale Skytrax organisations bedømmelse.
Senest lå Lufthansa oppe i de højere skylag, men tyskerne har mistet den ene stjerne i Skytrax’ seneste opdatering.
Endnu værre er situationen for SAS. Det kriseramte skandinaviske selskab flyver rundt med kun tre stjerner sammen med en masse middelmådige selskaber, som SAS normalt ikke kan lide at blive sammenlignet med.
Bedre bliver det næppe ved næste opdatering, når SAS har skåret tusinder af flyafgange – eller at SAS måske har oplevet en pilotstrejke. Begge til stor gene for passagererne.
Skytrax’ bedømmelser bygger nemlig på input fra flyselskabernes kunder – de rejsende. De bestemmer i sidste ende, hvor mange stjerner er selskab bliver smykket med.
Efter den seneste opdatering er kun 10 flyselskaber i verden gode nok til at få de maksimale fem stjerner hos Skytrax.
Som nævnt er der ikke længere nogen europæiske med i det celebre selskab. Ni af de 10 er fra Asien. Den eneste undtagelse er Qatar Airways fra Arabien.
De bedste flyselskaber i verden er derfor:
- Singapore Airlines
- Cathay Pacific Airways fra Hong Kong
- All Nippon Airlines fra Japan,
- Garuda fra Indonesien
- Korean Air fra Sydkoreau
- Japan Airlines’
- EVA fra Taiwan
- Qatar Airlines fra Qatar
- Hainan Airlines fra Kina
- Asiana Airlines fra Sydkorea
Det er også navne på flyselskaber, der hyppigt optræder i andre bedømmelser af verdens bedømmelser i luften.
Dog studser en del nok over ikke at se f.eks. de arabiske Emirates og Etihad helt oppe i toppen af Skytrax’ bedømmelse. De må nøjes med fire stjerner i klasse med nu også Lufthansa, hvilket er meget respektabelt.
Alligevel må det gøre lidt ondt hos Lufthansas topledelse, når nu det tyske selskab ikke længere giver bedre service og kvalitet end sine direkte konkurrenter som f.eks. Air France, Iberia, KLM, British Airways, Austrian og Swiss.
60 flyselskaber har i øjeblikket opnået fire stjernet status hos Skytrax. Det er bl.a. Norwegian og Finnair, der nu bliver bedømt som en klasse over ærkerivalen SAS.
Andre kendte europæiske flyselskaber med fire stjerner er f.eks. lavpris-selskabet easyJet fra England, Aegean Airlines fra Grækenland, Condor fra Tyskland og Vueling fra Spanien.
Måske kan det trøste SAS en smule, at de tre store amerikanske flyselskaber som American, Delta og United også må nøjes med tre stjerner, Sammen med 147 andre flyselskaber med navne, som de færreste har kørt om.
Med kun tre stjerner i den bløde mellemvare bliver SAS nu sidestillet med f.eks. Eurowings og Icelandair. Eller måske meget værre lavpris-giganterne Ryanair og Wizz Air, der har succes med at yde minimal service til prisen.
Når man nærlæser SAS’ bedømmelser hos Skytrax, ser de da eller ret fine ud enkeltvis. De fleste med fire stjerner, så det må være det totale, overordnede indtryk, der trækker ned på kun tre stjerner….
(Indledningsfoto til artiklen: Henry Fokuhl / Pixabay)
Skriv et svar