Alliancer mellem flyselskaber som f.eks. Oneworld, Star Alliance og SkyTeam blev dannet for at gøre det lettere for passagerer at kommer verden rundt på en enkelt billet, men kun med vinger på.
Nu brydes denne eksklusivitet for første gang. Tysklands svar på danske DSB bliver nemlig medlem af Star Alliance.
Resultatet er, at et menneske i f.eks. Flensborg kan sætte sig ind i et tog fra Deutsche Bahn (DB) og så bruge samme billet, indtil vedkommende stiger ud af flyet i Singapore eller New York.
Under stærkt pres fra grønne politikere og en stigende miljø-bevidsthed i den tyske befolkning har Deutsche Bahn og Lufthansa allerede indledt et samarbejde, hvor folk skal flyttes over fra indenrigsfly til lyntog mellem de store byer syd for grænsen.
De fælles tog- og flybilletter i Tyskland udnyttes allerede af 500.000 rejsende om året. Målet er fem millioner i 2030.
Nu udvides samarbejdet til alle 26 flyselskaber i Star Alliance. Ud over Lufthansa er det bl.a. SAS, Singapore Airlines, United Airlines, ANA fra Japan eller Turkish Airlines.
SAS var en af de stiftende medlemmer af Star Alliance for 25 år siden. Samarbejdet bygger i dag på over 50 såkaldte hubs – knudepunkter. Det er typisk store lufthavne, hvor man kan stige om til andre fly på samme billet.
Star Alliance har også en række eksterne partnere, hvor Deutsche Bahn fra den 1. august bliver det første ikke-flyselskab.
Det smarte med togbilletten, der kan forlænges med en flybillet til stort set alle verdensdele, kan også gå den modsatte vej:
Kinesere og amerikanere, der kommer flyvende ind med Air China eller United til en tysk lufthavn, kan således rejse direkte videre med DB tog til alle dele af Tyskland.
Star Alliance holder døren åbent for andre lignende samarbejder i fremtiden. Alliancen nævner selv lyntog i Japan eller færger i Hong Kong som oplagte eksempler….
(Indledningsfoto til artiklen: Deutsche Bahn)
Skriv et svar