Det kan være slemt nok, at over 1.000 SAS-piloter er gået i strejke fra i går mandag. Situationen kan dog blive endnu værre ved midnat mellem onsdag og torsdag.
Da går de danske flymekanikere nemlig i sympati-strejke med piloterne. Derefter kan SAS-fly, der skal lette fra danske lufthavne, ikke få den nødvendige service og efterfølgende start-tilladelse.
Der er tale om 200 flymekanikere, der ligesom de strejkende piloter, er organiseret i Dansk Metal. De servicerer både SAS Scandinavia og SAS Connect, der flyver de lidt kortere afgange i bl.a. Danmark, Norden og Europa.
Flymekanikernes sympati-konflikt er varslet korrekt og ville kun træde i kraft, hvis piloter og SAS ledelse ikke kunne blive enige om en ny overenskomst i går. Det kunne de som bekendt ikke.
Som reaktion på sammenbruddet af forhandlingerne med piloterne søgte SAS her til morgen konkurs-beskyttelse ved en amerikansk domstol.
Den såkaldte Chapter 11 procedure kan minde om den danske betalingsstandsning, men betyder f.eks. ikke, at SAS holder op med at betale lokale leverandører og regninger i Danmark.
På denne SAS webside kan du tjekke, om dit fly afgår trods pilot-konflikt og nu også sympati-strejke fra de danske flymekanikere….
(Indledningsfoto til artiklen: Michael Kidmose / Københavns Lufthavn)
Skriv et svar