Efterhånden gider publikum ikke længere at høre om de næsten barnlige stridigheder mellem SAS’ ledelse og selskabets strejkende piloter.
Meget vigtigere er, hvad strejken betyder for helt almindelige danskere. Nemlig, at de ikke kan komme på deres første sommerferie efter to år med Corona – eller ikke kan komme hjem igen og sidder fast i deres feriested ved Middelhavet.
Det drejer sig om mange tusinde danskere, hvilket også den hollandske charter-specialist Sunweb kan mærke.
Her er indtil videre 6.000 danske rejsende påvirket af strejkende, og hver dag får yderligere 2.000 problemer med deres sommerferie.
Indtil videre har Sunweb kunnet finde en alternativ transport-løsning til de fleste af sine kunder, når de skulle hjem fra feriestedet. Men det bliver sværere for hver dag, strejken fortsætter.
Derfor opfordrer Sunweb Groups topchef Mattijs ten Brink nu SAS’ stridende parter til at sætte sig til forhandlings-bordet igen:
”Jeg kalder på begge parter for at finde en løsning hurtigst muligt. Strejken har alvorlige konsekvenser for både rejse.branchen og for feriegæsterne,” siger han.
”Vi har gjort vores bedste for at give vores kunder klarhed og al nødvendighed information, selvom det er svært, når SAS aflyser eller bekræfter sine afgange med kun èn dags varsel,” forklarer Mattijs ten Brink.
Han fortæller, at de løsninger, som Sunweb har kunnet tilbyde sine kunder, ikke er optimale, men de bedste under de givne omstændigheder:
Nogle har måttet rejse hjem en dag før planlagt eller forlænge deres ferie med et par dage. Selv busser, både og skibe er kommet i spil for at løse kabalen.
Hvis strejken fortsætter, vil der ingen udrejsende have været i en uge. Teoretisk set burde det betyde, at det skulle blive nemmere at skaffe et fly hjem. I praksis er det dog svært at finde ledige maskiner hos andre flyselskaber end SAS….
(Indledningsfoto til artiklen: Sunweb)
Skriv et svar