Det er ikke kun pilot-strejken, der sætter SAS under gevaldigt pres i disse tider. Forhandlinger mellem parterne ser helt fastlåste ud.
SAS slås også med en dårlig økonomi, der ikke bliver bedre af, at pilotstrejken koster flyselskabet over 90 millioner danske kroner om dagen.
SAS må derfor gennemgå en slanke-proces, der skal gøre den dyre organisation 5,2 milliarder kroner slankere. SAS Forward hedder den plan.
SAS har desuden indkøbt de forkerte fly for nogle år siden. De store Airbus A350 til de lange ruter kan have været det rigtige dengang.
Men så kom Corona og forandrede verden. Også luftfarten. I dag ville SAS hellere have haft flere af de små Airbus A321LR til de lange ruter. Dem kan SAS fylde op.
Om alt det lykkes, begynder flere og flere at tvivle på. Senest meldte Flyhjælp ud i dag, at man ikke længere tror på, at der er penge at hente hos SAS.
Flyhjælp har specialiseret sig i at hjælpe passagerer med at få de penge ud af flyselskaber, som de har ret til ved forsinkelser og aflysninger.
Oveni al denne modstand begynder SAS’ rivaler og modstandere stille og roligt at positionere sig. Både til en tid med SAS og efter SAS.
Finnair er allerede for længst begyndt at drille SAS. Finnerne har overtaget flere start- og landings-rettigheder – såkaldte slots – som det gamle Norwegian havde i Stockholms Arlanda lufthavn.
Det betyder, at Finnair nu vil flyve direkte fra SAS’ hjemmebane til New York, Los Angeles og Miami. Nærmest side om side med SAS.
Lavpris-giganten Ryanair er også trængt ind på SAS’ enemærker. Ryanair flyver såledesfem indenrigs-ruter i Sverige fra Stockholm. Igen noget, som SAS’ i tidligere tider havde førsteret til.
Lufthansa, der egentlig er partner med SAS i Star Alliance, skød en kniv i siden for et knap et år siden. Da meldte tyskerne ud, at man ville åbne Stockholm som ny base for sin lavpris-datter Eurowings.
Eurowings skulle efter planen have åbnet 16 ruter ud i Europa fra Arlanda her fra sommer. Helt så mange er det ikke blevet til i første omgang, men Eurowings konkurrerer f.eks. direkte med SAS på den klassiske flyvetur mellem København og Stockholm og på ruter fra Arlanda til Nice, Malaga og Palma de Mallorca.
Endelig kan det nye norske lavpris-flyselskab Norse Atlantic Airways vise sig at blive en farlig joker for SAS. Norse har overtaget flere af det gamle Norwegians lange ruter over Atlanten og flyver allerede nu fra Oslo til New York. Om en måned åbner tilsvarende ruter fra Berlin og London Gatwick. Senere kommer også Los Angeles fra de tre storbyer.
Mere truende for SAS bliver, når Norse efter planen vil åbne USA-ruter fra Stockholm. Desuden vil Norse forsøge at lokke flere forretningsfolk ombord med et mere luksuriøst tilbud. Netop erhvervs-rejsende over Atlanten har tidligere været SAS’ ”cash cow.”
Norse stopper dog ikke her: Nordmændene vil også flyve deres store Boeing 787 Dreamliners til USA for små penge fra Berlin og London. Mon ikke København kunne komme på tale, hvis SAS’s nedtur fortsætter….
(Indledningsfoto til artiklen: Michael Kidmose / Københavns Lufthavn)
Skriv et svar