Klokken halv fire i nat kom endelig den befriende meddelelse, som ti-tusinder af skandinaver har ventet på i over 15 dage: SAS og 900 piloter er blevet enige om en ny overenskomst, og Airbus-flyene kan igen være i normal rutefart i løbet af de næste 48 timer.
Meddelelsen kommer efter en kaotisk mandag aften, der var præget af modstridende udmeldinger:
Først kom de danske piloters fagforening Dansk Metal ud med budskabet om, at en aftale var på plads, hvilket blev bekræftet af SAS’ danske bestyrelsesformand Carsten Dilling over for svenske medier.
Kort efter udsendte SAS dog et dementi i en pressemeddelse. Den sagde, at der ikke var underskrevet en aftale og, at mæglingen ville fortsætte.
Parterne har åbenbart sat sig til forhandlingsbordet igen sent i aftes, indtil det glade budskab var klart tidligt i morges, samtidig med at solen stod op
Det vigtigste er nu, at 15 strejkedage og seks intense dage med forhandlinger nu er endt med et positivt resultat. Hele SAS kan gå på vingerne igen.
I den officielle meddelelse, som SAS offentliggjorte nogle minutter senere hedder det bl.a, at parterne er blevet enige om en ny overenskomst af 5,5 års varighed. I den periode må piloterne ikke gå i strejke igen.
Nok lige så vigtigt for piloterne er, at SAS gen-ansætter de 450 piloter, som blev sendt hjem i forbindelse med Corona krisen. De vil komme i cockpittet igen i takt med, at SAS udvider sit rute-program frem til 2024.
SAS tilføjer, at den nye aftale med piloterne er et vigtigt skridt i at opfylde målene i flyselskabets skrappe SAS FORWARD omstrukturerings-plan, der skal give 7,5 milliarder svenske kroner i besparelser om året.
Den nye overenskomst skal nu accepteres af medlemmerne i de fire pilot-fagforeninger, der har været involveret. Desuden skal domstolen i New York, hvor SAS har fået Chapter 11 kreditor-beskyttelse, godkende aftalen. SAS venter, at de vil falde på plads i løbet af de næste par uger.
Pilotstrejken har kostet SAS omkring 90 millioner danske kroner om dagen i mistede indtægter og øgede omkostninger. Totalt set bliver det knap 1,1 milliarder kroner.
380.000 passagerer har været berørt af strejken og omkring 3.700 flyafgange aflyst, selvom SAS kunne fortsætte driften i sine to datterselskaber SAS Link og SAS Connect.
Både i dag tirsdag og i morgen onsdag vil mange SAS-afgange fortsat være aflyste, fordi man ikke bare kan sætte sig ind i cockpittet af et fly, tænde for jetmotorerne og trille ud på startbanen, ligesom man kan med en personbil.
Under strejken har SAS-flyene stået i, hvad der teknisk kaldes for ”Full Parking Mode”. Det betyder, at de først skal gennemgås af flymekanikeren og udføre en testflyvning, før de kan erklæres for ”Air Worthy” og må tage passagerer ombord.
Der kan derfor gå et par dage, inden alle SAS-fly igen er i rutefart. Du kan tjekke, om din SAS-afgang kommer på vingerne eller stadig er aflyst via dette link.
Spørgsmålet er så, om pilot-aftalen er nok til at redde det kriseramte SAS. I de seneste par dage har flere analytikere således ment, at SAS alligevel kan blive nødt til at skære sit rutenet ned, sælge fly og eventuelt også sælge sit Eurobonus loyalitets-program fra. Dét alene skal være mere værd end hele flyselskabet….
(Indledningsfoto til artiklen: Michael Kidmose / Københavns Lufthavn)
Skriv et svar