Geranium markerer sig som verdens bedste restaurant. Alchemist ender på en flot 18. plads, mens Jordnær lander på position 38.
Danske restauranter fortsatte deres triumftur, da hitlisten over verdens 50. bedste restauranter blev offentliggjort i aftes.
Det vil uden tvivl øge antallet af turister, der går efter madoplevelser i topklasse, når de besøger Danmark.
Ifølge vores nationale turistbureau VisitDenmark siger f.eks. hver fjerde tysker, at muligheden for at få måltider i kategorien ”finere gastronomi” har betydning for deres valg af feriedestination. I 2019 var det kun 14 pct, der havde gourmet oplevelser som rejsemotiv.
”I dag vælger flere at gå efter gode madoplevelser i ferien, og de danske toprestauranter er med til at trække udlandets opmærksomhed mod Danmark,” forklarer direktør Flemming Bruhn fra VisitDenmark.
”Selvom man måske ikke planlægger at spise på en toprestaurant, har deres ry betydning for den generelle opfattelse af madoplevelserne i Danmark. Dermed er de med til at trække turister til”, fortsætter han.
Også andre motiver indgår typisk i valget af destination, men madens betydning fremgår af en ny måling, hvor 5.400 tyskere, svenskere, nordmænd og hollændere er blevet spurgt, hvad der var vigtigt for dem, da de senest valgte feriedestination.
VisitDenmark har ikke kun spurgt i Tyskland. Også i mange andre lande er interessen stigende for gastronomiske oplevelser i ferien:
Størst betydning har måltider af høj kvalitet for italienere fra Rom og Milano samt franskmænd fra Paris. Det har det for mellem 27 og 29 procent.
Svenske, nordmænd og hollændere knap så fokuseret på restauranter og cafeer – nemlig 15 til 18 procent – mens 22 procent af londonerne har gourmet-mad som rejsemotiv.
(27-29 pct.), mens det blandt svenskere, nordmænd og hollændere er 15-18 pct., der har gourmetmad som et rejsemotiv. I London er det 22 pct.
Blandt alle i VisitDenmarks undersøgelse er muligheden for at spise på restaurant og café i ferien en vigtig detalje i ferien vigtigt:
Den ligger på mellem 31 procent hos nordmændene og 44 procent hos hollændere og turister fra London. Hos alle nationaliteter er interessen vokset siden 2019.
VisitDenmark har gode erfaringer med at bruge madoplevelser i den internationale markedsføring af Danmark og de danske destinationer. I år er især lokale madoplevelser en hovedmenu i i markedsføringen,
”Tidligere har vi produceret en række videoer, hvor lokale ildsjæle fortæller deres historie om bl.a. vin og rygeost, øl, østers, tang, jomfruhummere og kager. I år supplerer vi med historier om lokale iværksættere, bæredygtige produktionsformer, overraskende smagssammensætninger eller den innovative mad-idé, der kan vælte selv garvede madnørder af stolen,” fortæller Flemming Bruhn.
Internationale turister har stor betydning for de danske toprestauranters omsætning og kundegrundlag.
Danmarks mange Michelin stjerner smitter også af på knap så ambitiøse spisesteder, der tør eksperimentere mere med menuerne og bruge råvarer i en kvalitet, som danskerne for år tilbage kun kunne drømme om….
(Indledningsfoto fra Geranium til artiklen: Claes Bech Poulsen / Geranium)
Skriv et svar