At der er mangel på personale i Europas og USA’s lufthavne kan vi mærke på vores egen krop og tid. Timelange forsinkelser og bagage, der ikke kommer med flyet, er nærmest reglen – ikke undtagelsen – i øjeblikket.
Flyselskaberne får også brug for ekstra personale som erstatning for de hundrede-tusinder, som blev fyret under Corona. Langt fra alle af dem vil tilbage i deres gamle jobs.
Altså skal der ansættes en masse mennesker for at udfylde hullerne, hvis flyselskaberne vil tilbage med lige så mange ruter og afgange som før Corona.
Nogle af de mere optimistiske flyselskaber regner sågar med, at de får flere ruter næste år end nogensinde før. Det er langt fra kun gen-åbninger af ruter fra inden pandemien,
Den store amerikanske flyfabrikant Boeing spår, at der bliver behov for 2,1 million nye medarbejdere i den kommercielle luftfart i de næste år.
I Europa alene er det 122.000 nye piloter og 207.000 nye kabinefolk. Dertil kommer 120.000 ekstra flymekanikere og teknikere i lufthavnene.
På verdensplan er de tilsvarende tal 602.000 piloter, 899.000 stewardesser og stewarder samt 610.000 til vedligeholdelse og reparation af passager- og fragtflyene.
Samtidig forudser Boeing, at antallet af fly vil blive tæt ved fordoblet. I 2041 vil der drøne 47.080 passager- og fragtfly rundt på himlen over os.
Hvor mange af dem, der vil være elektriske eller bruge alternative energikilder som f.eks. brint, nævner Boeing ikke noget om.
Sikkert meget klogt, for udviklingen mod mere klima-rigtig luftfart går langsommere, end miljø-forkæmperne ønsker.
Mange flyselskaber i Europa og Nordamerika eksperimenterer med bio-benzin i deres jetmotorer. Spørgsmålet er blot, om det bliver muligt at fremstille det renere brændstof i tilstrækkelige mængder, så behovet i en voksende luftfart kan opfyldes.
Over halvdelen af de nye mennesker i og omkring flyene vil blive ansat i Kina, Europa og Nordamerika, mens den stærkeste vækst foregår i Afrika samt i det sydlige og sydøstlige Asien.
Boeing har ikke medtaget Rusland i årets prognose. Krigen i Ukraine og vestlige sanktioner forhindre flyvninger til og fra det russiske område, forbyder salg af fly og gør det i det hele taget svært at vurdere markedet ovre østpå. Kun ved man, at de russiske flyselskaber har mistet flere millioner kunder i de senere måneder.
(Indledningsfoto til artiklen: John McArthur / Unsplash)
Skriv et svar