Danskerne er for alvor begyndt at bruge toget igen efter Corona-pandemien. 77,7 millioner gjorde det i årets første seks måneder, viser nye tal fra DSB
Det er en voldsom stigning på 71 procent i forhold til første halvår 2021, men ikke helt på niveau med tiden før Corona. Fra januar til juli i 2019 sad 15 procent flere i DSB’s toge.
Interessen for at rejse med tog er vokset hen over foråret og sommeren i år. I andet kvartal havde DSB således 43,5 millioner passagerer.
Det er en fremgang på 55 procent i sammenligning med 2021 og næsten på højde med trafikken før Corona. Den ligger nu kun fire procent lavere.
Tallene fremgår af DSB’s halvårs-regnskab, der blev offentliggjort i dag. Det viser også, at DSB er hårdt ramt af de stigende energi-priser.
DSB fik således kun et overskud på 167 millioner kroner i årets første seks måneder. På samme tidspunkt sidste år stod der et plus på 517 millioner på bundlinien.
DSB oplyser også, at man har haft andre udfordringer end de stigende priser på el og diesel til lokomotiverne-
Mange signalfejl har således givet forsinkelser på især fjern- og regionaltog, mens kunde-punktligheden lå over det afstukkede mål i første halvår.
Den største fremgang har DSB mærket i togene på tværs af Danmark. På rejser over Storebælt har toget i dag en højere markedsandel end nogensinde før.
Den trend vil DSB udnytte til at lokke flere forretningsfolk til at bruge den grønnere kørsel med toget fremfor bilen eller flyet.
En anden trend, som DSB har kunnet mærke i de senere måneder, er en stigende interesse for internationale togrejser.
Danmark har slet ikke samme antal toglinier med f.eks. nattog som flere andre lande nede i Europa, men de internationale tog, der går igennem Danmark har ofte været udsolgt i løbet af sommeren.
Når vi nu er ved det grønne – så har DSB indgået en elkøbs-aftale med Better Energy. Den skal fra 2023 grøn strøm fra vindmøller og solceller svarende til strømforbruget i 10 procenty af DSB’s bygninger eller til de tre største togstationer i Danmark.
Aftalen med Better Energy omfatter bl.a. opførelsen af en ny solcellepark på Als. Den er vigtigt skridt i DSB’s mål om at blive CO₂ neutral i 2030….
(Indledningsfoto til artiklen: Jens Hasse / Chili Foto / DSB)
Skriv et svar