Mens SAS har sloges med sine piloter og prøver at kravle ud af en dyb krise ved hjælp af nye investorer fra udlandet, har Finnair stille og roligt foldet sine vinger længere og længere ud på SAS’ hjemmebane i Sverige og Danmark.
Først begyndte finnerne at flyve side om side med SAS fra Stockholm til tre de tre storbyer New York, Los Angeles og Miami.
Nu fortsætter Finnairs ekspansion til København, hvor man fra november vil åbne en daglig rute til Doha i Qatar.
Det sker i et tæt ”code share” samarbejde med Qatar Airways, der i forvejen flyver to gange dagligt mellem København og Doha.
Med andre ord bliver Doha og Qatar, hvor de kommende fodbold-verdensmesterskaber holdes til vinter, en af de bedst betjente langdistance ruter fra København.
Det bliver nu spændende at se, om Finnair som næste træk vil åbne flere interkontinentale-ruter fra Danmarks største lufthavn,.
Dem mangler København en del af, hvis den vil opretholde sit ønske om at være Nordeuropas største hub – eller omstignings-lufthavn.
Doha på den arabiske halvø er hjemmebane for Qatar Airways. Herfra kan man fremover flyve videre til over 100 forskellige destinationer på samme billet. De kan f.eks. ligge i Asien, Mellemøsten, Australien og Afrika.
Efter planen skal det nye samarbejde mellem Finnair og Qatar Airways udvides til flere andre lufthavne i Europa. Ud over København indledes med Helsinki og Stockholm, der også får daglige afgange til Doha.
Finnair vil benytte sine nye Airbus A330 fly til Doha ruterne. De er bl.a. udstyret med helt nye Air Lounge sæder i Business Class og en helt nye Premium Economy klasse. Desuden har Finnair frisket op i den normale økonomi-klasse.
Finnair er hårdt ramt af krigen i Ukraine, fordi selskabets store ruter hen over russisk territorium til Asien er blevet lukket.
Finnerne forsøger at holde de vigtigste Asien ruter til f.eks. Kina, Japan og Indien i gang ved at flyve nedenom Rusland og over Mellemøsten, men det gør flyveturene meget længere ned før.
Finnair har derfor kastet sine vågne øjne vestpå for at finde nye rute-muligheder. Det er bl.a. blevet de tre til USA fra Stockholm, de tre nye til Qatar – og i mindre målestok en rute fra Billund til Helsinki….
(Indledningsfoto til artiklen: Finnair)
Skriv et svar