SAS har længe pralet med at være et af Europas mest klima-rigtige og miljø-satsende flyselskaber.
Meget af den grønne snak har været hensigts-erklæringer og gode intentioner. I praksis har SAS kun indgået aftaler om at købe og producere bio-brændstof i Sverige. Desuden kan SAS-passagerer købe klima-kompensation som del af deres billetter.
Nu kommer så næste trin. Nemlig, at SAS køber sig ret til at få fuldt elektriske fly på sine regionale ruter fra slutningen af dette årti.
SAS har nemlig underskrevet et såkaldt ”letter of support” med den svenske elfly-fabrikant Heart Aerospace i Göteborg.
Aftalen giver SAS mulighed for at tilføje Hearts’ små ES-30 elfly til sine indenrigs- og skandinaviske ruter. Det kan i givet fald ske fra 2028, hvor Heart Aerospace ventes at få sin certificering til kommercielle ruteflyvninger.
SAS er langt fra de eneste, der har forelsket sig i ES-30 projektet. For et år siden bestilte verdens største flyselskab – amerikanske United Airlines – nemlig 100 styk hos Heart.
De skal om nogle år bruges af Uniteds datterselskab Mesa Airlines, der har specialiseret sig i regionale ruter i USA.
Den version af ES-30, som SAS er interesseret i, flyver ikke helt elektrisk. Der er snarere tale om et hybrid passagerfly med to slags motorer ombord.
Rent elektrisk kan ES-30 flyve 200 kilometer, hvilket er alt for kort på SAS’ ruter. Med et hybrid system om bord kan rækkevidden øges til 400 kilometer med 30 passagerer eller 800 km med 25 personer ombord.
SAS og Heart Aerospace har kendt hinanden siden 2019, hvor man indledte de første drøftelser om en fremtid med elektriske passagerfly.
I forbindelse med den nye aftale får SAS sæde i Heart Aerospace’s nye Industry Advisory Board, der skal hjælpe med at definere flyselskabers krav og forventninger til elfly.
SAS´ topchef Anko van der Werff siger, at Hearts ES-30 fly kan blive et fint supplement til selskabets eksisterendew flåde, der betjener kortere ruter med færre passagerer i Danmark, Norge og Sverige. Med ES-30 vil de kunne gennemføre på en langt mere bæredygtig og mindre forurenende måde….
På nuværende tidspunkt er der så vidt vides ingen penge mellem SAS og Heart Aerospace. De kan sagtens komme senere, hvis SAS får held med sin ambitiøse ”Forward” slankeplan til adskillige milliarder kroner.
Til gengæld har både Air Canada og svenske Saab købt sig ind i Hearth Aerospace i dag. Begge har investeret fem millioner dollars for at blive mindretals-aktionærer i den lille flyfabrik.
Samtidig har Air Canada lagt en ordre på 30 ES-30 elfly, som det canadiske flyselskab vil bruge på sine mange indenrigs ruter i det store land.
Andre flyselskaber, der har underskrevet ”letters of intent med Heart er svenske BRSA (Braathens Regional Airlines, Icelandair og Sounds Air fra New Zealand. Desuden vil det svenske fly-leasing-firma Rockton købe op til 40 eksemplarer af ES-30.
(Indledningsfoto til artiklen: Heart Aerospace)
Skriv et svar