I de seneste par uger har vi mange gange set på gamle tv-klip af den unge prinsesse Elizabeth fungere som lastbil-mekaniker under anden verdenskrig.
De tv-billeder vil russiske trafik-piloter næppe have lyst til at se. De vil bare blive mindet om, at et højt-placeret regerings-medlem i Kreml har foreslået, at piloter på Ruslands mange regionalruter fremover også skal reparere deres fly.
Målet er dels at spare på udgifterne i de russiske flyselskaber. Dels skal de ansatte være mere alsidige og flyene nemmere at vedligeholde.
Ifølge nyhedstjenesten Aviatorshina på det sociale medie Telegram vil Oleg Bocharov, der er Ruslands vice-minister for Industri og Handel, understrege med sit forslag, hvor vigtige regionale flyruter er for det kæmpestore land.
Ruslands internationale lufttrafik er stort set lammet efter det krigeriske angreb på Ukraine:
Dels har russiske fly forbud mod at bevæge sig i europæisk lufthavn. Dels bruger russiske flyselskaber for størstedelen vestlige Airbus og Boeing maskiner, og dem kan de ikke få reservedele til længere.
Helt anderledes ser det ud med russisk indenrigs-trafik. Her bruger flyselskaberne ofte ældre flymodeller af russisk oprindelse.
Mange af dem har propeldrift for at kunne starte og lande under alle vejrforhold selv i de mest afsides-liggende flyvepladser.
Den seneste nye model af slagsen er LMS-901 Baikal, som skal gå på vingerne fra 2024. Der er tale om et ét-motors turbo-pop fly, der har plads til ni passagerer eller to tons fragt.
Den store russiske flyfabrik Ilyushin pusler samtidig med en udgave af sin Il-114 klassiker: Det to-motorers jetfly kan transportere 68 rejsende ad gangen.
Oleg Bocharov tænker åbenbart tilbage på de gode gamle Sovjet-dage, hvor piloter ikke var så specialiserede som nutildags. Dengang kunne lastvogns-chauffører også fungere som mekanikere for hinanden.
Bocharov kræver samtidig, at flyenes teknik skal gøres meget mere enkel end i dag. Det skal være muligt at reparere den, selvom man befinder sig på en flyveplads tusind kilometer fra den nærmeste lufthavn med store hangarer.
Desuden ønsker Bocharov, at russiske regionalfly skal opbygges i moduler, så de hurtigt og nemt kan omstilles fra passager- til fragt-fly eller til militære formål.
I den forbindelse nævner han, at USSR engang for mange år siden havde en flåde af 4.500 russisk-byggede passager- og fragt-fly. Til sammenligning råder verdens største flyselskab – United fra USA – i dag over x.xxx maskiner.
Viceministerens forslag bliver ikke modtaget lige positivt overalt. Bl.a. svarer Ruslands luftfarts-fagforening SPLS på nyheds-portalen BK55:
”Folk skulle passe deres egne sager og ikke udtale sig om ting, de ikke ved noget om. En pilot bliver jo aldrig færdig med sin uddannelse, hvis han eller hun første skal bruge flere år på at lære at styre et moderne trafikfly – og så bagefter skal gå på en teknisk skole for at blive flymekaniker….”
(Indledningsfoto til artiklen: Ural Works of Civil Aviation)
Skriv et svar