Knap var Corona pandemien med rejse-restriktioner overstået, før en ny udfordring ramte fly-passagererne – forsinkelser, aflysninger og bagage-kaos.
Alle, der har besøgt lufthavne og fløjet i sommers, kender problemet. Lufthavne og flyselskaber har ikke i tide genansat personale til især Security kontrollen, så der opstod kilometer-lange køer.
Nogle lufthavne som f.eks. Schiphol i Amsterdam eller Heathrow i London slås stadig med personale-mangel, så de har ganske enkelt begrænset antallet af passagerer, de kan håndtere hver dag.
Flyselskaberne har typisk mødt lufthavnenes logistik problemer ved at skære antallet af afgange ned. Mange tusinde flyvninger er på den måde forsvundet i sommers, og resten af året vil fartplanerne også fortsat være påvirket.
Alligevel ser det ud, som om flyselskaberne er blevet bedre til at overholde tiden i de senere måneder. Det viser nye tal fra konsulent-firmaet Cirium med speciale i luftfart. Her udgiver man løbende Flightstats, der bl.a. måler passagerflyenes punktlighed.
De seneste nye Cirium tal, der stammer fra juli, placerer spanske Iberia som det mest præcise flyselskab i Europa. 79,18 procent af Iberias rutefly landede med mindre end et kvarters forsinkelse.
De nordiske flyselskaber klarer sig fint. Både Finnair, Norwegian og SAS ligger i den europæiske Top-10. Norwegian sågar to gange, fordi nordmændene har deres koncern opdelt i to flyselskaber i henholdsvis Norge og Italien, men under samme brand.
Her er de ti mest præcise flyselskaber i juli – med procenten af ankomster til tiden:
- Iberia – 79,18 procent
- Air Europa – 77,80
- Finnair – 73,11
- KLM – 69,63
- Norwegian i Norge – 69,30
- SAS – 66,02
- ITA Italia – 65,56
- Norwegian internationalt – 62,74
- Swiss – 62,24
- Air France – 56,55 procent
(Indledningsfoto til artiklen: Luke Chesser / Unsplash)
Skriv et svar