Hvis I nogensinde har spekuleret, hvor vigtig Københavns Lufthavn (CPH) er for hovedstaden, for Sjælland og for Skåne, skal I bare tage et kig på en ny rapport fra organisationen Greater Copenhagen.
Ifølge rapporten genererer lufthavnen 95,7 milliarder kroner i omsætning og 23.000 jobs i Greater Copenhagen området, der dækker Storkøbenhavn, Sjælland og Sydsverige. I alt 85 kommuner på begge side af Øresund.
Vurderingerne bygger på tal fra før Corona pandemien, men Københavns Lufthavn er nu på vej tilbage til fordums styrke.
Således har lufthavnen i dag fortalt i en børsmeddelelse, at den forventer at give et overskud på mellem 125 og 225 millioner her i 2022.
Størst betydning for København
Den største samfunds-mæssige effekt skaber Københavns Lufthavn i Region Hovedstaden, hvor lufthavnen også er den største arbejdsplads.
Alene 73,8 milliarder kroner og 17.900 arbejdspladser kommer fra CPH, der har været så grueligt meget igennem under Corona epidemien og nu er langsomt på vej op til fordums styrke igen.
I Region Sjælland er gevinsten 10,5 milliarder kroner og 2.500 skabte arbejdspladser. I Region Skåne er det10,2 milliarder danske kroner og 2.600 arbejdspladser og for Region Halland 1,3 milliarder danske kroner.
”Vi har længe vidst, at Københavns Lufthavn har en absolut nøglerolle i at skabe arbejdspladser med vækst og udvikling i regionen. Den er væsentlig for turismen, danske og svenske virksomheder og for arbejdsmarkedet. Alligevel er jeg overrasket, hvor stor lufthavnens samfunds-økonomiske gevinst egentlig er,” siger Tue David Bak, Han er Managing Director for Greater Copenhagen.
Gennem årene har Københavns Lufthavn selv mange gange nævnt sin betydning med op imod 20.000 arbejdspladser, da lufttrafikken var på sit højeste.
Nu har lufthavnen fået sine påstande bekræftet fra neutralt hold via den nye rapport ”Københavns Lufthavn – motor for vækst i regionen”. For første gang er der sat tal på den samfunds-økonomiske gevinst på regionalt plan.
Analysen bygger på de nyeste data, der er fra 2019 – altså det seneste år før Corona-pandemien. I øjeblikket er niveau og bidrag til den regionale økonomi noget lavere på grund af efterdønningerne fra Corona. F.eks. er der 30 procent færre beskæftigede i Københavns Lufthavn end for tre år siden.
Konkurrenter rykker hurtigere i CO₂
Den nye rapport måler ikke kun de effekter, som vedrører selve lufthavnen. Den tjekker også de indirekte effekter, der skabes hos virksomheder og medarbejdere med tilknytning til lufthavnen og som følge af tilgængeligheden til lufthavnen.
Undersøgelsen har desuden sammenlignet, hvordan Københavns Lufthavn klarer sig i forhold til andre lufthavne i Nordeuropa, når det gælder den grønne omstilling.
Her klarer Københavns Lufthavn sig generelt godt, mens andre lufthavne rykker hurtigere på at reducere udledningen af CO₂.
København har således den næst-laveste CO₂ udledning i Nordeuropa, men er ved at blive indhentet af konkurrenter som Hamborgs lufthavn eller Gardermoen i Oslo.
Desuden skriver Greater Copenhagen, at Københavns Lufthavn er billig for flyselskaber at bruge. Præcist det modsatte siger Ryanair.
Årsagen til det lave prisniveau er, at Danmark hverken har afgifter på passagerer, skatter på flyrejser eller afgifter, der varierer efter flyenes klima-påvirkning.
Det er dog kun en stakket frist. For en uge siden lancerede den danske regering således en idé om at lægge 13 kroner på hver flybillet, som skal finansiere, at indenrigs flyruter i Danmark skal være helt grønne og forureningsfri i 2030.
Lufthavnen giver igen overskud
I gamle dage – altså før Corona – var Københavns Lufthavn en fin forretning for både sine ejere og de mange virksomheder, som enten har aktiviteter i selve lufthavnen eller relateret til hovedstadens største arbejdsplads.
De gode tider kunne nu se ud til at være på vej tilbage. I en aktuel børs-meddelelse skriver lufthavnen, at den forventer et overskud på mellem 125 og 225 millioner kroner i år.
Der er stadig langt op til overskuddene på 1,3 og 1,6 milliarder kroner som før pandemien, men det er langt bedre end underskuddene før skat på 828 og 667 millioner kroner i 2020 og 2021.
Medmindre vi får en ny Corona epidemi før nytår, og krigen i Ukraine påvirker luftfarten endnu mere, regner Københavns Lufthavn med at nå 22 millioner passagerer i år.
Det er mange flere end i 2020 og 2021, hvor kun 7,5 og 9,2 millioner passagerer fløj til og fra København. I 2019 var tallet helt oppe på 30,3 millioner, og lufthavnen drømte om at nå 40 millioner inden længe….
(Indledningsfoto til artiklen: Michael Kidmose / Københavns Lufthavn)
Skriv et svar