Forurenende rutefly, som vi kender dem i dag, får flere og flere konkurrenter. Især på de ret korte indenrigs ruter mener mange, at trafikken skal flyttes fra luften og ned på jorden.
De mest aktuelle rivaler til indenrigs-flyene ser hurtige og elektriske lyntog at være. Det ser man mest i udlandet som f.eks. i Tyskland, Frankrig eller Holland.
Nu melder verdens største bilfabrikant VW sig også i koret af rivaler til passagerflyene.
På udstillingen Chantilly Arts & Elegance ved Paris har VW præsenteret sit ”GEN.TRAVEL” koncept, hvor en selvkørende elbil skal afløse både fjerntog og rutefly.
Det utraditionelt designede ”Innovation Experience Vehicle” (IEV) forvandler bilisten og dennes passagerer til en helt ny form for afslappede rejsende, der kan koncentrere sig om andet end, hvad der sker på vejen foran dem.
Da den futuristiske VW kører helt autonomt – det, der kaldes Level 5 – kan folkene i elbilen bruge tiden på arbejde, underholdning, hvile eller til at snakke sammen. Præcist som i et rutefly i dag.
VW beskriver selv designet som en afløser fra det i dag dominerende ”Form Follows Function” og forvandler det til fremtidens ”Form Follows Freedom.” Bilen bliver ikke kun bedre, men også meget mere spændende at bruge end nogensinde før.
Den store fordel ved GEN.TRAVEL elbilen er samtidig, at den kan køre direkte fra dør til dør. Man skal ikke skifte køretøj flere gange undervejs, som man skal med rutefly – og man behøver ikke tage omvejen via en lufthavn.
VW vil opbygge fremtidens elbil i moduler, som gør den meget mere fleksibel end andre personbiler i dag. Man kan således skræddersy sin elbil helt efter eget ønske med hensyn til indretning, og det vil sågar være muligt at ændre opbygningen selv. Den ene dag bruges elbilen som transportmiddel med masser af bagageplads til en tur i byggemarkedet.
Dagen efter forvandles den til en langdistance limousine med luksus som i passagerflyenes Business eller First Class.
VW forestiller sig også, at GEN-TRAVEL køretøjet kan blive populært som rejsebil, hvor man konfigurerer indretning via sin mobiltelefon, tablet eller laptop. Så at sige et Mobility-as-a-Service tilbud.
I den prototype, som VW viser i Paris i disse dage, er der maksimalt plads til fire personer. Det kan være en familie med separate tv-skærme til bagsædet eller til arbejdet, hvor de fire passagerer sidder omkring et mødebord.
Vælger man et interiør i ”overnight design”, forvandles de to forsæder til en stor dobbeltseng eller to separate sovepladser i fuld længde.
VW vil også benytte belysning i kabinen, der får hjælp af kunstig intelligens (AI). Den tilpasser sig automatisk til tid på dagen eller bilisternes vaner. På den måde skal køresyge – kinetose – helt kunne undgås.
Folkevogns alternativ til et privatfly ligner en blanding af en limousine og en MPV – Multi Purpose Vehicle. Den vil næppe rulle ud på gader og vejer før om otte til ti år, men længe inden da kan elementer fra konceptet sagtens finde vej i de kommende års VW elbiler….
(Indledningsfoto til artiklen: Volkswagen)
Skriv et svar