Man kan måle danskernes rejselyst efter Corona på flere måder. Den nemmeste er at tælle antallet af solgte billetter. Andre måder er at tjekke, hvor mange passagerer der er gået gennem lufthavnenes terminaler.
Hos Danmarks største forsikrings-selskab Tryg kan man mærke den øgede rejse-aktivitet på en helt anden måde. Tryg oplever nemlig hele 25 procent flere anmeldelser på rejseforsikringen end i 2019 – året før Corona.
Det er især sygdom og tilskadekomst, men også afbestilling og bagageforsinkelse, der driver stigningen. Desuden er gennemsnits-beløbet pr. skade steget markant:
“Vi ved ikke med sikkerhed, hvad det skyldes. Men mange kunder fortæller, at de har givet den ekstra gas i år, fordi de ikke har brugt penge på rejser under Corona. Mange luksusferier og større familierejser er blevet udskudt og gennemføres nu,” forklarer Janus Egelund Larsen. Han er skadedirektør i Tryg.
”Dyrere ferie og højere priser på flybilletter som følge af stigende brændstofpriser kan være en medvirkende årsag. Inflationen har formentligt også påvirket snitskaden,” fortsætter han.
De mange rejseskader har resulteret i rekord-mange opkald til Trygs rejseskade-afdeling. Alene i de tre måneder fra juni til og med august registrerede forsikrings-selskabet 42.000 opkald. Det er 70 procent flere end i samme periode af 2019.
Tryg har i det hele taget haft den absolut travleste sommer i mange, mange år. Selskabet var forberedt og nåede at ansætte flere medarbejdere i rejse-skade-afdelingen, inden stormen af henvendelser kom.
Corona har i det hele taget haft stor indvirkning på rejseforsikringen. I nogle perioder har selskaberne måtte udbetale store summer for aflyste rejser og forlængede ferieophold som følge af kundernes Corona-isolation i udlandet. I andre perioder har verden helt eller delvist været lukket ned for rejseaktivitet, og antallet af skader på rejseforsikringen har været minimal….
(Indledningsfoto til artiklen: Andrea Piacquadio / Pexels)
Skriv et svar