Selvom mange flyselskaber efterhånden tilbyder Wi-Fi og internet-adgang i deres rutefly, foregår det stadig med ret lav hastighed. Den er absolut brugbar, men kan slet ikke sammenlignes med, hvad man i dag kan opnå nede på jorden med fiberkabel eller 5G.
Måske det ændrer sig allerede næste år, når det nye Starlink Aviation system fra SpaceX bliver installeret i de første fly i kommerciel drift. Det vil både være store passagerfly og mindre privatfly. Starlink er lige velegnet til begge typer.
Bag SpaceX står den hyper-aktive mange-milliardær Elon Musk, som de fleste kender fra Tesla elbilerne. Musk bygger dog også raketter til NASA og er i fuld gang med at spænde et netværk af små Starlink satellitter rundt om jorden.
Starlink er allerede populært hos ejere af ødeliggende boliger i USA uden ordentlig mobil- eller fiberdækning. De får en lille tallerken på taget, og så er deres internet sikret.
Starlink er også på manges læber, fordi SpaceX hjælper Ukraine med satellit- kommunikation i krigen mod Rusland, og så er en maritim variant af Starlink ved at blive installeret på alle krydstogtskibe fra norske Hurtigruten Expeditions. Den sikrer f.eks. hurtigt internet på Syd- og Nordpolen.
Endelig udvikler SpaceX en udgave af StarLink, der kan installeres i f.eks. camping-vogne, auto-campere og rejsebusser. Denne version er netop blevet godkendt af de amerikanske myndigheder.
Flypassagerer kan se frem til internet-forbindelser med 350 Mbps down- og uploads. Det gør pludselig laptops, tablets, mobiler og spillekonsoller seriøst anvendelige, når man befinder sig 10 kilometer oppe i luften.
I øjeblikket kan man opnå maksimalt 100 Mbps i rutefly, der benytter andre satellit-netværk. Den hastighed kan kun meget få flyselskaber tilbyde. Forbindelsen er tilmed dyr og ikke lige stabil overalt. Netværkene har mange sorte huller rundt om på kloden.
Store Delta Air Lines har prøvekørt Starlink Aviation i nogle af sine langdistance-fly i et stykke tid, men har ikke officielt meldt noget ud om erfaringer og udrulnings-planer.
Det har til gengæld Hawaiian Airlines, der vil installerede Starlink på ”udvalgte” passagerfly fra foråret 2023. Går det godt, vil andre flyselskaber uden tvivl følge efter hurtigt.
Ifølge Starlink Aviations hjemmeside vil systemet være tilgængeligt over hele verden, så længe flyet med Aero terminaler ombord kan ”se” en af SpaceX´ satellitter uhindret.
Starlink netværketbestår i øjeblikket af godt 3.000 små masse-producerede satellitter. Yderligere 12.000 planlagt, og hele kloden skal været tæt dækket med 42.000 af dem.
Satellitterne flyver i forholdsvis lav højde, så der skal som regel altid være mindst én i ”øjenhøjde.” Internet-systemet skal fungere, uanset om flyet befinder sig over land eller vand. Selv, mens det taxier rundt i en lufthavn eller er i gang med start og landing…..
(Indledningsfoto til artiklen: Gregor Schlaeger / Lufthansa)
Skriv et svar