Mens de fleste andre flyselskaber kæmper med at nå bare et niveau på 80 til 85 procent af deres niveau fra før Corona, drøner Ryanair videre i overhalingsbanen.
Europas største lavpris-selskab går bedre end før pandemien og regner nu med at transportere over 168 millioner passagerer i dette regnskabsår.
Samtidig venter Ryanair nu et overskud på mellem én og 1,2 milliarder euro, hvilket svarer til ni milliarder danske kroner.
Mon ikke konkurrenter som SAS, easyJet, British Airways, Eurowings eller Wizz Air kigger misundeligt mod Dublin, hvor hurtigt-flyvende Ryanair har sit hovedkvarter?
I første halvdel af sit forskudte regnskabsår, der begyndte den 1. april, nåede Ryanair allerede et overskud på 1,37 milliarder euro mod et underskud på 48 millioner i samme periode for et år siden.
Dette tidsrum indbefatter sommeren, der har været ekstra god for lavpris-selskabet. Den kommende vinter plejer at være mere stille.
Alligevel vil Ryanair tilbyde 10 procent flere sæder i vinter-perioden end i 2019 – før Corona. De fleste andre flyselskaber i EU skærer deres flyplaner ned med 20 procent i den kolde årstid.
Ryanair fortæller, at forbrugerne ikke vil undvære at rejse efter to års ”hus-arrest” under Corona. Til gengæld går rejsende direkte efter de billigste billetter.
Ryanair sammenligner sig derfor med succesrige discount-kæder som Lidl, Aldi, IKEA eller Netto, som også har klaret sig fint gennem pandemien.
I de første seks måneder af sit regnskabsår havde Ryanair 95,1 millioner gæster ombord på sine Boeing 737 fly. Det er over dobbelt så mange som i 2021.
Omsætningen blev samtidig tredoblet til 6,6 milliarder euro eller næsten 50 mia. kroner. Ryanairs fly var i gennemsnit 94 procent fyldte. Det er 15 procent højere end sidste år.
Ryanair regner ikke med, at inflation, høje brændstof-priser og manglende penge hos forbrugerne vil påvirke regnskabet synderligt. Dog har selskabet tidligere advaret om, at priserne nok vil stige med 20-25 procent over et stykke tid.
Ryanair er meget mere nervøs for, om selskabet vil have fly nok til en voldsom ekspansion i de kommende år. Efter planen vil Ryanair nemlig nå 225 millioner passagerer senest i 2026.
Problemet ligger hos Boeing i USA, som har svært ved at levere det bestilte antal fly. Frem til sommeren skal Ryanair således modtage 51 nye Boeing 737 MAX 8200 maskiner.
”Boeing har allerede varslet os om, at vi højst får 10 eller 12 fly før jul i stedet for de lovede 21. Vi håber, at Boeing kan indhente det forsømte i januar eller februar, men vi tror ikke rigtigt på, at vi når de 51 frem til næste sommer,” sagde Ryanairs topchef Michael O’Leary i dag i Dublin.
Indtil videre satser Ryanair dog fortsat på, at flyene kommer. Derfor har flyselskabet ansat og uddannet ekstra personale til formålet.
Ryanair råder i øjeblikket over 514 Boeing maskiner i sine tre flyselskaber. Af dem er de 78 den nyeste Boeing 737 MAX 8200 type, som er skræddersyet til Ryanair med ekstra sæder i forhold til den normale MAX-8 model hos andre flyselskaber.
Til dato har Ryanair bestilt 210 eksemplarer af 8200-modellen hos Boeing, som skal afløse selskabets efterhånden ældre og slidte 737-maskiner.
Ryanair har også vist interesse for Boeings kommende 737 MAX 10 fly, der er større og kan tage flere passagerer med.
De irske lavpris-specialister har dog afbrudt forhandlingerne, indtil Boeing accepterer de mængde-rabatter, som Ryanair kræver….
(Indledningsfoto til artiklen: Piotr Mitelski / Ryanair)
Skriv et svar