Mens Ryanair flyver forrygende, og Norwegian viser gode takter, går det meget langsomt fremad for rivalerne fra SAS og Finnair.
Både det skandinaviske og det finske flyselskab præsenterede deres oktober-tal i dag. De viser stilstand og en smule nedgang.
1.929.000 passagerer brugte SAS i oktober. Dermed overgik SAS ærkerivalen Norwegian for anden måned i træk. I oktober satte 1.885.606 rejsende sig til rette i sæderne hos det norske flyselskab.
Hvis man sammenligner med den Corona-prægede oktober for et år siden, viser SAS en flot fremgang. Passager-tallet er således gået op med 28 procent.
Til gengæld hinker SAS fortsat efter, når man sammenligner med tiden før pandemien. Da havde SAS typisk en tredjedel flere passagerer end i dag.
Belægningsgraden hos SAS er heller ikke imponerende. Den kan man bruge til at se, hvor dygtig et flyselskab er til at sælge sine sæder. Procenten er dermed også et udtryk for et flyselskabs økonomi.
I oktober fik SAS afsat knap ¾ af sine tilbudte pladser på flyene – mere præcist 74,7 procent. Til sammenligning havde Norwegian en over 10 procent højere belægningsgrad – nemlig 85,8 procent.
Med 72 procent lå Finnair endnu lavere end SAS, mens Ryanair buldrer afsted med næsten udsolgte fly. Belægningsgraden var her på 94 procent i den forløbne måned.
SAS’ oktobertal er lidt skuffende, fordi måneden bl.a. indeholder efterårs-ferien, der plejer at give ekstra indtægter for flyselskaberne.
SAS’ topchef Anko van der Werff er dog tilsyneladende tilfreds med oktober, fordi ”tallene er sunde i en verden med store makro-økonomiske udfordringer.”
”Vi gør fremskridt i vores betalings-standsnings-proces i USA – Chapter 11 – og har opnået enighed flere leasing-selskaber, så vi fremover kan få vores fly og udstyr til lavere lejepriser,” forklarer van der Werff.
Hos konkollegerne fra Finnair kæmper man med helt andre udfordringer end SAS. På grund af Ukraine-krigen og lukningen af det russiske lufthavn har finnerne mistet deres vigtigste indtægts-kilder – nemlig de lange ruter fra Helsinki til Kina, Japan og Indien.
Finnair har gen-etableret nogle af Asien-ruterne ved enten at flyve mod vest over Nordpolen eller tage den meget længere vej nedenom Rusland og hen over Mellemøsten.
I oktober fløj 866.900 passagerer med Finnair. Det er dobbelt så mange som i samme måned for et år siden, men en tilbagegang på 2,6 procent i forhold til september i år….
(Indledningsfoto til artiklen: Claus Andersen / Københavns Lufthavn)
Skriv et svar