De fleste kan godt huske piloternes strejke i sommers, der var med til at skubbe SAS ud til afgrundens rand og smadrede rejsen for titusinder af ferieglade mennesker.
Stridighederne med piloterne endte godt, og SAS fik en aftale på plads. Den var afgørende for flyselskabets restrukterings-plan og overlevelse i de kommende år.
Nu står SAS så midt i en lige så vigtig ny løn-forhandling. Denne gang er det kabine-personalet, som kræver højere løn og bedre arbejdsvilkår. Den gruppe af ansatte, der i gamle dage blev kaldt stewardesser, stewarder og pursere.
Forhandlingerne er lige nu inde i en mæglings-proces, hvor dialogen er god ifølge flere norske medier. Derudover holder både SAS og fagforeninger kortene tæt til kroppen.
Ikke desto mindre skulle en ny aftale have været på plads i torsdags. Det kom den ikke, og en dato for et nyt møde er ikke fastsat.
Hvis mæglingen skulle bryde sammen, vil en strejke blandt kabine-personalet kunne indledes 14 dage efter.
Med andre ord kunne en ny SAS-strejke teoretisk set lamme flyselskabet inden december. Det er dog ikke sandsynligt, eftersom begge parter stadig signalerer forhandlings-lyst, og de deltager frivilligt i møderne.
En eventuel arbejds-nedlæggelse i december vil dog være endnu mere katastrofal, fordi den kan ramme den travle juletrafik.
Så ville situationen blive mindst lige så kaotisk som den 15 dage lange pilot-strejke i sommers, der kostede SAS over en milliard danske kroner.
Gennem årene har SAS overlevet mange kriser, men den nuværende er formentlig den værste nogensinde. Derfor vil en ny strejke være en katastrofe.
SAS kører i øjeblikket i en slags betalings-standsning – på amerikansk en Chapter 11 – der foregår ved en domstol i New York.
Den beskytter SAS mod sine største kreditorer og giver flyselskabet mulighed for at gennemføre en økonomisk rekonstruktion.
Den er SAS i fuld gang med og betyder bl.a, at selskabet med held har genforhandlet dyre leasing-aftaler på sine fly og andet udstyr.
Desuden har SAS sat flere af sine store flymodeller til salg, fordi de ikke længere er tidssvarende i den ændrede verdens-situation efter Corona pandemien.
Bl.a. har SAS ikke fået sine lukrative ruter til Japan og Kina i gang på grund af russernes krig i Ukraine og de skrappe kinesiske Corona restriktioner.
SAS’ spareplan – SAS FORWARD – foreskriver, at selskabet skal skære voldsomt ned i sine omkostninger og samtidig skaffe sig 9,5 milliarder svenske kroner i ny kapital.
Den skal bl.a. komme fra Danmark, der – modsat Sverige – har tilkendegivet, at man godt vil spytte flere penge i kassen for at få det skandinaviske flyselskab til at overleve.
Omkostnings-besparelserne skal også SAS’ ansatte hjælpe med. Piloterne gav deres bidrag i sommers. Nu er det så de kabine-ansattes tur….
(Indledningsfoto til artiklen: SAS)
Skriv et svar