Forleden dag udtalte topchefen for Københavns Lufthavn Thomas Woldbye til Berlingske Tidende, at han frygtede, at København risikerede at miste sin status som Nordeuropas førende hub – knudepunkt.
Forklaringen var, at Danmarks største lufthavn mangler store dele af trafikken til Asien, delvist noget fra USA og færre afgange til europæiske rejsemål.
Lufthavn har færre transfer-passagerer, som skifter fly i København. Frygten er, at jo længere krisen varer – desto mere lærer folk at flyve på anden vis.
En af de konkurrenter, som københavnerne kigger nervøst mod, kunne sagtens være Polens kommende super-lufthavn CPK Airport ved Warszawa.
Polakkerne lægger da heller ikke skjul på deres ambitioner. Når den nye lufthavn åbner i 2028, skal den give plads til 40 millioner passagerer om året.
Det minder meget om Københavns planer fra før Corona pandemien. I 2065 skal den polske lufthavn sågar håndtere 65 millioner rejsende hvert år.
CPK, der står for Centralny Port Komunikacyjny, skal afløse Warszawas nuværende Chopin lufthavn. Den er ved at være totalt overbelastet med trafik.
CPK bliver samtidig Polens største trafikale infrastruktur-projekt nogensinde. Polakkerne er således gået i gang med lægge over 1.000 kilometer jernbane-skinner, der skal give lufthavnen fem helt nye jernbane-linier ud i landet.
Størrelse er dog ikke det eneste, som CPK vil imponere med. Polen har også hyret et af verdens mest berømte arkitekt-firmaer til at tegne lufthavnen. Den skal være Europas smukkeste.
Britiske Foster + Partners skal stå for designet, der vil blive præget af træ fra top til bund. Arkitekterne omkring stjernen Norman Foster har tidligere stået for lufthavnene i Hong Kong, Beijing og Stansted i London.
Ifølge Foster + Partners skal afgangs-hallerne i den nye CPK Airport blive domineret af grønne områder med naturligt lys. Området forbinder trafikken fra lufthavn, jernbane og motorveje til biler og busser.
De første computer-tegnede billeder af lufthavnen viser bygninger med hvælvede tage og korte afstande for de rejsende.
Arkitekterne lover desuden, at CPK skal være forberedt på fremtidens teknologier. Hvad de er, afsløres ikke, men mon ikke det er flyvende taxier, eldrevne passagerfly og brugen af grøn energi i lufthavnens drift….
(Indledningsfoto til artiklen: Foster + Partners)
Skriv et svar