Det kan godt være, at danskerne piver over højere priser og inflation, men det er intet imod de klagesange, man hører fra Tyskland.
Tyskerne vurderer selv, at de balancerer på kanten til en recession med en inflation, der er på sit højeste niveau i 70 år.
Halvdelen af vores naboer mod syd forventer, at deres personlige økonomi vil blive forværret i de næste 12 måneder.
Samtidig siger hver tredje tysker, at de nok ikke har råd til at rejse. Ren udmelding, der nok får alarm-tegnene til at blinke på turist-kontorer i mange lande.
Dog ikke hos VisitDenmark, der er det nationale rejsebureau her i landet. Tværtimod kan de danske turistfolk se muligheder i krisen.
Det betyder nemlig, at tyskerne formentlig vil droppe de lange rejser for i stedet at fokusere på ferier i eget land eller i de umiddelbare nabolande som f.eks. Danmark.
Sikkerhed, nærhed og tryghed har aldrig været vigtigere for tyskerne end i denne tid. Først kom pandemien og derefter krigen i Ukraine med nedlukning af de russiske gas-pipelines.
VisitDenmarks markedschef i Tyskland, Mads Schreiner, siger, at situationen syd for grænsen alt andet lige stiller danskerne i en god position for at tiltrække tyske gæster.
Det kræver dog nytænkning og omprioritering af Danmarks markedsføring i Tyskland, ligesom danskerne skal vænne sig til, at tyskerne booker stadig senere. Færre tør planlægge langt frem i tiden i usikre perioder som nu.
Mads Schreiner fortæller, at VisitDenmark vil fokusere stærkere mod tyskerew med høje indkomster. De er i forvejen den største målgruppe for Danmark, fordi vores land er dyrt at holde ferie i. Desuden vil denne gruppe af tyskere fortsat tage på rejse næste år.
Danmark ligger i øjeblikket på ottende-pladsen blandt tyskernes foretrukne rejsemål i udlandet. Den position skulle gerne forbedres.
Blandt de tyskere, som har planer om at tage på ferie i udlandet i de næste 12 måneder, svarer seks procent, at de vil rejse til Danmark.
Desuden vil VisitDanmark satse stærkere på de nordlige delstater i Tyskland, end man tidligere har gjort. Feriekalenderen i denne del af vores store naboland passer også bedre til den danske højsæson i 2023. Sydtyskerne holder sommerferie senere og ofte, når den danske skoleferie er overstået.
En ny rejse-analyse i Tyskland er ellers deprimerende læsning for turist-industrien:
41 procent af tyskerne vil således ændre deres rejsemål på grund af øgede omkostninger, Corona pandemien og krigen i Ukraine.
20 procent angiver øgede omkostninger og færre penge i hænderne som den primære årsag til deres ændrede rejse-adfærd. 18 procent peger på Corona risiko og 14 procent på Ukraine krigen.
Heldigvis – set ud fra et dansk synspunkt – har tyskernes lyst til at besøge Danmark været stærk under pandemien. Tyskerne har betragtet vores land som et sikkert sted at opholde sig i.
Fremgangen er også fortsat efter Corona. Indtil videre ligger antallet af tyske overnatninger i Danmark i 2022 hele 17,7 procent over niveauet fra 2019 – det sidste normale år før pandemien….
(Indledningsfoto til artiklen: Mette Johnsen / VisitDenmark)
Skriv et svar