Når man skal ud at flyve, er en af de store irritationer for mange, at man kun have små væske-beholdere med ombord.
De fleste er nok mindst én gang blevet stoppet i lufthavnens Security, fordi man havde en flaske med vand glemt i lommen håndtasken eller for store beholdere med shampoo og deodoranter placeret nede i toilettasken aller-nederst i kufferten.
Om alt går vel, vil de begrænsninger være historie om senest et par år.
Da vil i hvert fald de store britiske og tyske lufthavne have nye 3D-skannere installeret, der kan kigge lukt igennem tasker, kufferter, tøj og anden bagage for at tjekke deres indhold.
De nye apparater kan godt minde om de CT-skannere, som hospitaler bruger til at gennemlyse patienter. Deres stråler er dog langt fra så stærke.
Til gengæld skal skannerne kunne spare masser af tid ved sikkerheds-kontrollen. Passagerer behøver f.eks. heller ikke tage laptops og tablets frem og bevise, at de fungerer og ikke indeholder bomber. Det fortæller den store britiske avis ”The Times.”
Reglerne om væske-mængden har eksisteret siden 2006. De fastlægger f.eks, at man kun må tage beholdere på maksimalt 100 milliliter med i håndbagagen.
Beholderne skal også transporteres i gennemsigtige plastik-poser på højst en liter. De skal forevises ved Security i lufthavnen.
Reglerne blev indført, fordi det lykkedes i sidste øjeblik at afsløre en terrorist-plan, hvor plastik sprængstof skulle smugles ind i passagerfly.
Det britiske transport-ministerium har givet landets lufthavne en frist frem til midten af 2024. Da skal de have indført moderne CT-skannere i alle deres terminaler.
Det sker for at mindste de mange vente-køer i lufthavnene, som er blevet værre efter Corona pandemiens afslutning.
Ifølge ministeriet viser undersøgelser, at diskussioner om passagerernes medbragte væsker koster de fleste forsinkelser i forbindelse med sikkerheds-kontrollen.
Londons store Heathrow og Gatwick lufthavne har prøvekørt de nye skannere siden 2017. De skulle efter planen have været tændt overalt i lufthavnen her den 1. december 2022, men pandemien har forsinket hele projektet.
I Tyskland kan den nye teknologi måske allerede indføres i 2023. I hvert fald har både Frankfurts og Münchens to store lufthavne bestilt skannere til snarlig levering.
De er imidlertid ikke helt billige, så ekstra udgifter i størrelses-ordenen 45 million euro som i München har de færreste lufthavne lyst til at håndtere lige nu. De kæmper i forvejen hårdt med at komme ovenpå igen efter to kriseår med Corona.
Som nævnt benytter de nye skannere samme computer tomografi (CT), der kendes fra medicinske sammenhænge.
Til forskel fra hospitalerne skal lufthavnenes CT-skannere ikke levere nogle få detaljefotos. De skal i stedet producere hundreder af skannings-billeder på få sekunder.
Security personalet sidder ved store kontrol-skærme, hvor de ser på 3-dimensionelle billeder af de skannede objekter. De kan også bede om at få en taskes indhold gennemlyst lag for lag.
Allervigtigst er nok, at også faste og flydende sprængstoffer bliver opdaget af de nye skannere. Dermed skulle de for 16 år siden indførte stramme regler være et overstået kapitel.
Ifølge de to store tyske lufthavne i Frankfurt og München skal de nye skannere og en mere strømlinet fremførsel af passagerer i Security føre til, at 160 procent flere mennesker kan håndteres på samme tid som i dag….
(Indledningsfoto til artiklen: Gatwick Airport)
https://www.thetimes.co.uk/article/airport-liquids-hand-luggage-bag-end-100ml-rule-w9z7x7lfk
Skriv et svar