Københavns gader trængte i den grad til liv og fest efter en lang periode, hvor de mange turister blev væk.
Den fest kom og leverede varen i form af Tour de France Grand Départ, som 1. juli i år indtog København med en kæmpe folkefest, inden verdens største cykelløb fortsatte med stor succes gennem resten af landet.
Hovedstadens turist-bureau Wonderful Copenhagen fortæller, at der var ca. 640.000 tilskuere langs cykel-ruten i København.
Lige over 200.000 kom rejsende fra andre dele af Danmark, mens 45.000 var udenlandske sports-turister.
Tilsammen skabte de alene i København en turisme-økonomisk omsætning på 348 millioner kroner. Penge, som faldt et tørt sted efter to år med Corona nedlukninger.
København vandt i sin tid værtskabet for Tour de France åbning på hovedstadens image som en af verdens bedste cykelbyer. Det skete under mottoet “The greatest cycling race in the world meets the best cycling city in the world”.
Wonderful Copenhagen har gennem mange år arbejdet strategisk med tiltrækning af store, internationale events. Tour de France var det nok mest kendte.
Undervejs trak hovedstadens turisme-organisation bl.a. på sin mange-årige erfaringer med bud på både internationale events og store kongresser.
Tallene hos Wonderful Copenhagen stammer fra en ny rapport, der beskriver de mange lokale og nationale effekter ved værtskabet af Tour de France – bl.a. i forhold til folkelige aktiviteter, cykelkultur og nye samarbejder på tværs af borgere, erhvervsliv og myndigheder.
Rapporten er udarbejdet af marketing bureauet Geelmuyden Kiese for interessentskabet bag det danske værtskab. Det består af Erhvervsministeriet, Københavns Kommune, Roskilde Kommune, Nyborg Kommune, Vejle Kommune og Sønderborg Kommune….
(Indledningsfoto til artiklen: News Oresund / Wikimedia)
Skriv et svar