Kina konkurrererer ikke kun på livet løs med Vesten, når det drejer sig elektronik, elbiler og opbygningen af en kæmpehær.
Kineserne har også ambitioner om at stække vingerne på Airbus og Boeing. Til stor irritation for regimet i Beijing er alle flyselskaber i Kina nemlig tvunget til at købe passager- og fragtfly hos de to fabrikanter i Europa og USA.
Kina har længe været på vej med en direkte konkurrent til de populære Airbus A320 og Boeing 737 flytyper, men er hele tiden løbet ind i tekniske problemer som f.eks. egnede jetmotorer af kinesisk oprindelse.
I første omgang var det således planen, at det nye Comac C919 skulle være i drift i 2016. Seks år senere sker det så: Comac har leveret det første færdige fly til det stats-ejede flyselskab China Eastern Airlines.
China Eastern indretter det splinternye C919 fly med 164 sæder – otte på Business og 156 på Economy.
Dermed placerer det sig pladask ned i samme målgrupper for passagerfly til korte og mellemlange distancer, som er den største indtægtskilde for både Airbus og Boeing.
Comac oplyser, at rækkevidden på C919 ligger på mellem 4.075 og 5.555 kilometer. Indendørs er der plads til mellem 158 og 192 passagerer.
China Eastern har bestilt fire eksemplarer af C919. Totalt set skal Comac have bestillinger i hus på 1.175 maskiner. Alle fra kinesiske flyselskaber.
Kinesernes ambitioner går dog langt videre. De håber at kunne sælge C919 til flyselskaber over hele verden. Hoved-argumentet, at flyet kan sælges for 95 millioner euro. Det er 20 procent billigere end Airbus A320neo eller Boeing 737 Max 8.
Comacs problem bliver dog ikke prisen, men snarere om man kan få Vestens store leasing-selskaber med på ideen. Langt de fleste passagerfly, vi ser i luften over Europa og USA, er leaset.
Desuden skal Comac kunne levere reparationer, service og reservedele overalt i verden. Alene det kræver en god logistik og en stor investering.
Comac satser derfor i første omgang på sit hjemmemarked. Her flyver der i øjeblikket mindst 1.100 ældre Airbus A320 maskiner og 1.200 Boeing 737, der skal erstattes inden alt for længe….
(Indledningsfoto: China Eastern Airlines)
.
Skriv et svar