Ikke overraskende var DSB’s tog i julen fyldt godt op. Sådan er det hvert år, når familien Danmark skal flytter sig selv og gavepakkerne fra den ene ende af landet til det andet.
Til gengæld har DSB i år mærket, at mange flere danskere kiggede på prisen. Sikkert inspireret af inflationen og stærkt stigende priser på dagligvarer, varme og strøm.
DSB solgte nemlig rekord-mange billige Orange og Orange Fri billetter i julen.
På landsplan blev der købt 75 procent flere Orange billetter end i 2019, der var det sidste normale år før Corona.
Når man kigger alene på togtrafikken over Storebælt, var fremgangen i Orange passagerer på over 55 procent, fortæller DSB her til eftermiddag.
Naturligvis har det øgede Orange billet-køb også andre årsager end færre penge i hænderne på herr, fru og frøken Danmark.
Således satte DSB langt flere Orange billetter til salg end tidligere. Desuden findes billetterne nu også til både regionale rejser og til de lange togture mellem landsdelene.
Orange billetter er karakteristiske ved typisk at gælde til togrejser uden for de mest travle tider af dagen. På den måde har DSB fået fordelt presset bedre, så ikke alle ville med det samme tog på samme tidspunkt.
DSB har også solgt 20 procent flere pladsbilletter til rejser over Storebælt i dagene mellem den 21. og 27. december -sammenlignet med julen 2019. Samlet for hele landet blev der købt 33 procent flere pladsbilletter.
Ifølge DSB kom langt de fleste togpassagerer godt igennem juletrafikken: 84,1 procent ankom således til tiden. Det vil sige med mindre end tre minutters forsinkelse.
I juleugen fungerede Københavns S-tog også fint. Over 95,6 procent af de rejsende kom frem til den planlagte tid….
(Indledningsfoto til artiklen: Anders Hviid-Haglund / DSB)
Skriv et svar